رویداد های اخیر

جنگ اوکراین باعث افزایش نرخ‌ مواد اولیه در افغانستان شده است

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۸, ۱۴۰۰)

برنامه جهانی غذایی سازمان ملل میگوید که جنگ اوکراین سبب افزایش نرخ‌ مواد خوراکی و سوخت در افغانستان شده است.

این نهاد هشدار می دهد که جنگ روسیه در اوکراین بر اقتصاد جهان تاثیر ناگوار گذاشته است.

شیلی تکرال، سخنگوی برنامه جهانی غذا، در این باره گفته” خبر هراس انگیز این است که در افغانستان و تمام کشورهای بی بضاعت جهان نرخ مواد خوراکی و مواد سوخت بلند رفته است در افغانستان بی آنهم در هشت ماه گذشته ارزش مواد خوراکی ۴۰ درصد افزایش یافته، ولی بعد از هجوم روسیه بر اوکراین این نرخ‌ها باز هم بیشتر شدند.”

بهای مواد خوراکی در افغانستان در حالی بلند می رود که بر بنیاد آمار نهادهای مربوط به ملل متحد 95 درصد مردم افغانستان مواد خوراکی کافی ندارند و یا هم پول کافی برای خرید آن را تهیه کرده نمی‌توانند.

سید مسعود، استاد پوهنتون، در این باره گفت:” تاثیرات ما به صورت مستقیم نیست به صورت غیر مستقیم است از طریق کشورهای که ما از آنجا کالا وارد میکنیم این سخت نگران کننده است بخاطری که ما در درون افغانستان نمیتوانیم جلوگیری کنیم از پایین آمدن سطح زندگی مردم و وخامت اوضاع اقتصادی مصرف کننده” است.

شماری از شهروندان کشور از افزایش بهای مواد خوراکی شکایت میکنند و میگویند که نرخ دالر در برابر پول افغانی کاهش یافته اما بهای مواد سوخت و خوراکی کاهش نیافته است.

از سوی هم وزارت اقتصاد می‌گوید تا زمانی که افغانستان از یک کشور مصرفی به کشور تولیدی مبدل نشود این مشکلات وجود خواهد داشت.

 به باور این وزارت جامعه جهانی باید دولت جدید افغانستان را در ساخت زیربناهای اقتصادی کمک کند.

عبدالرحمن محیب، سخنگوی وزارت اقتصاد، در این باره گفت:” سازمان ملل متحد، بانک جهانی و نهادهای تمویل کننده مالی بخاطری که از وضعیت اقتصادی افغانستان برآید باید در زیر ساخت‌های اقتصادی همکاری کنند.”

Trending

خروج از نسخه موبایل