جهان

جوبایدن با همتای چینی اش در باره مدیریت رقابت‌ها گفتگو کرد

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۱۹, ۱۴۰۰)

جو بایدن، رییس جمهوری امریکا در با شی جین پینگ، رییس جمهور چین در باره ضرورت جلوگیری از رقابت‌ها بین دو کشور صحبت تلیفونی کرد.

پس از هفت ماه این نخستین بار است که بایدن با همتای چینی خود صحبت تلیفونی میکند.

کاخ سفید روز گذشته (پنجشنبه، ۱۸ سنبله) در یک اعلمیه گفته که روسای جمهور دو کشور درباره مسایل گسترده‌ای بمشول منافع جهانی، روابط دوجانبه و همچنین صلح و ثبات در شرق آسیا با همدیگر گفتگو کردند.

این درحالی است که دو طرف بر سر موضوعاتی چون هانگ‌کانگ، تایوان و همچنین تجارت جهانی با یکدیگر اختلافات جدی دارند.

کاخ سفید افزوده که دو طرف توافق کردند که در خصوص موضوعاتی که منافع، ارزش‌ها و دیدگاه‌های آنها با یکدیگر متفاوت است گفتگو کنند.

این تماس تلیفونی ۹۰ دقیقه‌ای روی موضوعات کلیدی متمرکز بوده و دو طرف بیشتر در خصوص راه‌های پیش‌رو برای روابط چین و امریکا بحث و گفتگو کردند.

کاخ سفید افزوده”دو رهبر یک بحث استراتژیک وسیع داشتند و در آن در مورد موضوعاتی که همگرایی در منافع دو طرف وجود دارد به علاوه پرونده‌هایی که طرفین بر سر منافع، ارزش‌ها و دیدگاه‌ها با یکدیگر اختلاف نظر دارند بحث و گفتگو کردند.”

در همین حال، تلویزیون دولتی چین گزارش کرده است  که رییس جمهوری آن کشور در این تماس تلیفونی ضمن انتقاد از راهبرد ایالات متحده در قبال چین تاکید کرده که سیاست امریکا در قبال چین باعث بروز “مشکلات شدید” در روابط شده که با منافع اساسی دو ملت و منافع مشترک کشورهای سراسر جهان در تضاد است.

این شبکه به نقل از رییس جمهور چین گزارش کرده که او در گفتگو با بایدن تاکید کرده که رویارویی میان پکن و واشنگتن به هر دو کشور و همچنین به جهان آسیب می رساند.

منابع چینی می‌گویند که رهبران دو کشور در خصوص مسایل مشترک از جمله تغییرات آب و هوایی، مقابله با بیماری کرونا، بهبود مسایل اقتصادی و دیگر موضوعات گفتگو و همکاری کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل