رویداد های اخیر

جوبایدن برای تمدید مهلت حضور سربازان خارجی مصروف رای‌زنی است

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۱, ۱۴۰۰)

جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده امریکا، می‌گوید که برای تمدید مهلت حضور نیروهای خارجی از افغانستان مصروف رای‌زنی است.

همچنان بایدن می‌گوید که سربازان و مامورین ملکی آن کشور در میدان هوایی حامد کرزی در معرض خطر حملات گروه داعش قرار دارند، اما کشورش این تهدیدها را در نظر گرفته است.

بایدن افزود:” آرزو داریم که تمید نکنیم اما گفتگو‌ها در مورد این که این پروسه چقدر دوام خواهد کرد جریان دارد.”

درهمین حال به نقل از خبرگزاری دویچه وله سهیل شاهین، عضوی طالبان در دوحه گفته است که همه نیروهای خارجی باید تا پایان ماه آگست خاک افغانستان را ترک کنند.

شاهین گفته است که خروج همه نیروهای خارجی از افغانستان تا پایان ماه آگست “خط قرمز” طالبان است و این گروه تمدید مهلت خروج را به عنوان “تداوم اشغال کشور” تلقی می‌کند.

وی گفته است که هیچ دلیلی برای تمدید این مهلت وجود ندارد. شاهین تاکید کرده که تمدید مدت زمان حضور نظامی امریکا و سایر کشورها در افغانستان به بی‌اعتمادی دامن می‌زند.

وی همچنان افزوده است که تمدید مهلت خروج این نیروها از افغانستان با “واکنش” طالبان روبه‌رو خواهد شد.

شاهین در عین حال گفته است که شهروندانی که در فرودگاه کابل تجمع کرده‌اند، برای فرار از فقر خواستار خروج از این کشور بوده و ترس از طالبان را بهانه خود قرار داده‌اند.

قبل از این طالبان از امنیت دیپلومات‌های خارجی اطمینان داده بود، اما رییس جمهور امریکا ظاهرأ این گفته‌ها را پیش از وقت می‌داند.

جوبایدن در این باره گفت:” طالبان باید یک تصمیم بنیادی بیگیرند. این گروه در حال حاضر به دنبال مشروعیت است تا بیبینند که آیا انها از سوی کشورهای جهان به رسمیت شناخته میشوند یا نه؟ آنها برای دیپلومات‌های دیگر کشور‌ها و برای ما گفته اند در افغانستان بمانید اما تمام اینها تنها یک گپ است.”

از سوی دیگر، در حالیکه در روزهای پسین شماری پناه‌جویان افغان به گونه‌ای بی پشینه افزایش یافته است، روسیه نگران است تا مبادا جنگجویان در چهره پناه‌جویان وارد روسیه شود و امنیت آنها را تهدید کنند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در این باره گفت:” این برای امنیت ما بسیار مهم است. و به گونه مستقیم به شهروندان ما ارتباط دارد. به همین خاطر این یکی از اهداف اساسی ماست. ما نمی‌خواهیم که بعضی از جنگجویان در لباس پناه‌جو از افغانستان به کشور ما بیایند.”

با این حال بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا از امریکا خواسته تا خروج نیروهای باقی مانده‌اش از افغانستان را به تعویق بیاندازد.

پیش از این جانسون از سران کشورهای گروه هفت درخواست کرده بود که به روز سه شنبه در نشست اضطراری در مورد افغانستان حاضر شوند.

Trending

خروج از نسخه موبایل