رویداد های اخیر

جیلانی: جنگ در افغانستان تمام شده است، اما نگرانی‌ها همچنان ادامه دارد

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱۹, ۱۴۰۲)

جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه موقت پاکستان می‌گوید که پس از دهه‌ها درگیری و بی ثباتی، افغانستان در نقطه عطف مهمی قرار دارد – جنگی رخ نداده و وضعیت امنیتی در کشور بهبود یافته است – اما پیشرفت متناسبی در مورد نگرانی‌ها در مورد حقوق زنان و دختران و مبارزه با آن صورت نگرفته است.

به گفته وی هنوز تهدید سازمان‌های تروریستی است.

وزیر امور خارجه موقت پاکستان در بیانیه‌ای در بیست و هفتمین نشست شورای وزیران اکو که در شوشا، پایتخت فرهنگی آذربایجان برگزار شد، گفت که او معتقد است که مسیر پیشرفت در افغانستان از طریق تعامل سازنده با دولت موقت افغانستان است.

وی تاکید کرد: «به عنوان دوستان و همسایگان افغانستان، ما به عنوان اعضای اکو نقش مهمی در این زمینه داریم.»

وزیر امور خارجه موقت پاکستان تاکید کرد که آنها باید از اتصال به عنوان راهی برای دستیابی به احیای اقتصادی و رشد در افغانستان استفاده کنند که همچنان کلید صلح پایدار، ثبات و رفاه است.

آقای جیلانی همچنین با بیان اینکه پاکستان برای اکو اهمیت زیادی قائل است، گفت که اهمیت ژئوپلیتیک منطقه آنها بسیار زیاد است.

جیلانی با تاکید بر اینکه کلید بازگشایی پتانسیل ژئواکونومیکی منطقه اکو در اتصال است، گفت: «این هدف با برداشتن سه گام حیاتی می‌تواند محقق شود: (۱) توسعه پروژه‌های جاده‌ای و ریلی، (۲) آزادسازی ویزه و (۳) ساده سازی رویه‌های مرزی.

وی گفت: «برخی از مهم ترین کمک‌های اکو عملیاتی کردن دهلیز جاده‌ای ITI همراه با اجرای قرارداد چارچوب حمل و نقل ترانزیتی بوده است.»

Trending

خروج از نسخه موبایل