اخبار ساحوی

حضور شهروند خارجی برای نظارت از آراء سوال برانگیز شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

کمیسیون مستقل انتخابات از نهاد های امنیتی خواست تا در مورد شهروند خارجی که بدون داشتن کارت هویت از روند تفتیش آراء در مرکز کمیسیون مستقل انتخبات نظارت میکرد تحقیق بیشتر نمایند.

روز سه شنبه در جریان روند تفتیش آراء یک شهروند خارجی که گفته می شود بدون کارت هویت و کارت نظارت به کمیسیون انتخابات آمده بود، از این کمیسیون بیرون رانده شد و این مسأله سر و صدا هایی را به میان آورد.

ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی موجودیت این شهروند خارجی را پرسش بر انگیز خواند، اما ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله گفته است که این فرد مربوط تیم آنان است و گفته های در مورد وی بهانه جویی بیش نیست.

اما به گفته مسوولان در کمیسیون انتخابات آنچه در قوانین انتخابات به آن اشاره شده است هیچ نامزدی حق ندارد تا از شهروندان خارجی برای نظارت از روند انتخابات استفاده کنند.

نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت:” اتباع خارجی نمیتواند از آرای یک کاندید نظارت یا نمایندگی کند و هرگاهی هم که این چنین درخواست ها صورت گرفته است از جانب کمیسیون مستقل انتخابات مسترد شده است”.

در همین حال داود سلطانزوی عضو ستاد انتخاباتی داکتر اشرف غنی احمدزی این مسأله را پرسش بر انگیز خواند و گفت:”

اما وحید عمر عضو ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله گفت:” این مساله بهانه جویی بیش نیست و در نهایت فیصله شده است تا برای این شهروند خارجی که عضو تیم نظارتی آنان می باشد کارت نظارت اخذ شود”.
از سوی هم سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که به دلیل بی نظمی و ابهامات در روند تفتش، این پروسه امروز متوقف ماند، اما وی تصریح کرد که روند تفتیش آراء فردا با افزایش تیم ها و بانظم درست تر دو باره آغاز خواهد شد.

به گفته آقای نور تاکنون آرای ۱۲ هزار ۲۳۳ محل که ۱۵ ولایت کشور را در بر می گیرد به دفتر مرکزی کمیسیون رسیده است و از این میان ۱۰۳۷ صندوق مورد تفتش قرار گرفته است.

در همین حال تیم های اصلاحات و همگرایی و تحول تداوم از ایجاد یک کمیته کاری برای نظم بیشتر در هنگام تفتیش آرا سخن زده اند.

نزدیک به یک هفته از روند تفتش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، می گذرد اما این پروسه با مشکلاتی به همراه بوده است که در این جریان ستاد های انتخاباتی با معاون نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان نشستی داشتند و توافقاتی در آن صورت گرفته است.
این در حالیست که اختلاف نظر ها میان هر دو ستاد های انتخاباتی و همچنان نبود طرزالعمل مشخص از سوی نامزدان برای باطل کردن آراء سبب شده تا در اکثر موارد اعضای ستاد های انتخاباتی بخاطر باطل کردن آراء به توافق نرسند و این مورد سبب میشود تا در بعضی موارد ستاد های انتخاباتی از ادامه روند تفیش گوشه گیری کنند که بدون حضور یکی از اعضای این ستاد ها روند تفتیش نا تکمیل است.

از سوی هم کمیسیون انتخابات پیش از این گفته بود که روند تفتش سه یا چهار هفته را در بر خواهد گرفت اما، به گفته آگاهان انتخاباتی اگر روند تفتیش به همین منوال ادامه پیدا کند محال خواهد بود تا این روند در زمان از قبل تعیین شده اش به پایان برسد.

Trending

خروج از نسخه موبایل