خبرهای تازه

حقوق بشر: آمار ثبت شده از کشته های ۱۴ سال اخیر فاجعه بار است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

کمیسیون حقوق بشر که طالبان را ناقض اصلی قوانین حقوق بشری عنوان می کند می گوید، آمار ثبت شده از کشته های چهارده سال اخیر فاجعه بار است.

بیست سال پیش طالبان کابل را برای ۵ سال تصرف کردند و به محض ورود به کابل طالبان سلطنت اماراتی شان را به رخ جهانیان کشیدند.

اما پس از سقوط نظام، این گروه برای رسید به قدرت جنگ خود را با حکومت افغانستان ادامه دادند.

در این جنگ افزون بر رویارویی در خط های مقدم نبرد، طالبان از حملات انتحاری و جابجایی ماین ها نیز استفاده کردند که به گفتۀ کمیسیون حقوق بشر، در این حملات بیشتر به غیر نظامیان تلفات وارد شده است.

کمیسیون حقوق بشر رقم تلفات غیرنظامیان را از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ چهل هزار تن ثبت کرده است.

اما دفتر یونما رقم تلفات را از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶بیست دوهزار نه صد و چهل یک تن گزارش کرده است.

سرویس تحقیقات کانگرس آمریکا آمار تلفات غیر نظامیان را از ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ بیش از سی ویک هزار گزارش می کند.

لطیفه سلطانی، کمیشنر کمیسیون حقوق بشر می گوید: “کمسیوین مستقل حقوق بشر از سال ۲۰۰۹ تا حال این ارقام را جمع آوری نموده است، ارقامی را که جمع آوری نموده ایم نشان دهنده تلفات ملکی به ۴۰۰۰۰ تن را نشا ن می دهد و این یک رقم تکان دهنده است، از سوی دیگر نقض قوانین حقوق بشری است.”

طالبان پس از ۵ سال حکم رانی در افغانستان از سوی جامعه جهانی پس زده شدند و حامد کرزی به قدرت رسید.

وی در نخست با دیدگاه ضد طالبانی وارد یک پیکار جدید شد و حملاتش بر ضد طالبان را برای نخستین بار از ارزگان به حامیت آمریکا آغاز کرد.

آقای کرزی با آنکه خودش را یک دست نشانده عنوان کرد، در ضمن از آمریکا نیز سپاس مند است، در این اواخر سیاست آقای کرزی نسبت به طالبان و آمریکا تغییر کرده است.

وی در گفتگو با سی ان ان گفته است: “خوب، من یک دست نشانده اما به هر حال آمریکائی ها افغانستان را به گونه فوق العاده کمک کرده اند، مردم آمریکا یک احساسی نبست به افغانستان دارند که ما بخاطر این احساس شان سپاسگذار شان هستیم، اداره آمریکا افغانستان را کمک کرده است، پس اگر ما دست نشانده خوانده می شویم و یا من دست نشانده خوانده می شوم بخاطری که ما سپاسگذار آمریکا هستیم، پس بگذارید ما را دست نشانده بگویند،بگذارید که این کلمه تخلص من باشد.”

گفته های اخیر آقای کرزی به یک نحوی حمایت او از طالبان واکنش های تند مجلس سنا را برانگیخت.

محمد آصف صدیقی، عضو مجلس سنا می گوید: “تذکرات اخیر آقای کرزی نشان می دهد که حمایت از طالبان است و مسوولیت کشته شدن نظامیان را در دوران حکومت کرزی را که به عهده گرفته است، این باید به گونه جدی پیگری شود.”

سیاست کرزی همواره در برابر طالبان از سوی سیاسیون نقد شده است و وی را به حمایت از طالبان متهم می کنند، مواردی درشت چون رهایی زندانیان طالب از زندان بگرام و برادر خواندن طالبان آقای کرزی را به این موارد بیشتر نزدیک می سازد.

Trending

خروج از نسخه موبایل