جهان

حماس شمار دیگری از اسرائیلی‌ها و تایلندی‌ها را همزمان با آتش بس موقت آزاد کرد

Published

on

(Last Updated On: قوس ۵, ۱۴۰۲)

سیزده اسرائیلی و چهار شهروند تایلند پس از رهایی در بدل ۳۹ فلسطینی روز یکشنبه وارد اسرائیل شدند. این دومین مورد تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل به عنوان بخشی از توافق آتش بس چهار روزه بود.

به گزارش رویترز، توافق میان حماس و اسرائیل با اختلاف بر سر کمک رسانی به غزه با خطر مواجه شد اما با میانجیگری مصر و قطر موضوع حل گردید. براساس توافق، فلسطینی‌ها ۵۰ اسیر را و اسرائیل ۱۵۰ زندانی را طی چهار روز آزاد می‌کنند.

تصاویر تلویزیونی اسرا را در طرف مصر گذرگاه مرزی رفح پس از خروج از غزه نشان داد. حماس اسرا را اواخر روز شنبه به کمیته بین المللی صلیب سرخ تحویل داد.

از جمله ۱۳ اسرائیلی آزاد شده، شش نفر زن و هفت نفر کودک و نوجوان بودند.

اردوی اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «گروگان‌های آزاد شده در حال رفتن به شفاخانه‌های اسرائیل هستند و در آنجا به خانواده‌های خود ملحق خواهند شد.»

خبرگزاری فلسطینی وفا اعلام کرد که اسرائیل ۳۹ فلسطینی – شش زن و ۳۳ خردسال – را از دو زندان آزاد کرد.

به گفته یک شاهد رویترز، برخی از فلسطینی ها به میدان البیره در رام الله در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل رسیدند، جایی که هزاران نفر منتظر آنها بودند.

این اولین وقفه در جنگ از زمان حمله حماس به جنوب اسرائیل در هفتم اکتوبر است که منجر به کشته شدن ۱۲۰۰ نفر و اسارت حدود ۲۴۰ نفر شده است.

در پاسخ به این حمله، اسرائیل متعهد شده است که شبه نظامیان حماس را که غزه را اداره می نمایند، نابود کند. مقامات صحت فلسطین روز شنبه اعلام کردند که حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰ نفر که تقریباً ۴۰ درصد آنها کودک هستند، کشته شده اند.

مبادله روز شنبه یک روز پس از آن صورت گرفت که ۱۳ اسیر اسرائیلی توسط حماس در بدل ۳۹ فلسطینی آزاد شدند.

روز جمعه حماس همچنین یک شهروند فیلیپینی و ۱۰ کارگر تایلندی را آزاد کرد.

سرتا تاویسین، صدر اعظم تایلند یک روز بعد در شبکه اجتماعی ایکس گفت که چهار تایلندی که روز شنبه آزاد شدند «می‌خواهند حمام کنند و با بستگان خود تماس بگیرند.» وی افزود که همه سالم هستند.

وزارت امور خارجه تایلند روز یکشنبه اعلام کرد که هجده تایلندی همچنان در اسارت هستند.

Trending

خروج از نسخه موبایل