اخبار ویژه

حمله انتحاری در غرب کابل؛ صالح میگوید ایدیولوژی پوسیده طالبان و داعش باید ریشه کن شود

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۴, ۱۳۹۹)

امرالله صالح، معاون اول رییس جمهوری با انتقاد تند از حمله انتحاری شام روز شنبه در غرب کابل گفته است که داعش و طالبان ایدیولوژی مشابه را دنبال می کنند و این ” ایدیولوژی پوسیده” باید ریشه کن شود.

آقای صالح در صفحه تویترش نوشته است که :” حمله انتحاری در یک مرکز آموزشی خصوصی در غرب کابل باعث کشته شدن ۱۱ نفر و زخمی کردن بسیاری از جوانان شد. ایدئولوژی پوسیده جستجوی بهشت دروغین باید ریشه کن شود. طالبان و داعش از ایدئولوژی مشابه برخوردارند. آنها اکنون در سطح تاکتیکی با هم هستند. آینده ؟!”

پس از تویت آقای صالح و در درازای یک و نیم ساعت شمار جان باخته گان این رویداد از ۱۱ تن به ۱۳ تن افزایش یافت.

با این حال صالحی نخستین کسی بود که این رویداد را نکوهش و با وجود گفتگوهای صلح در دوحه، از سطح بلند خشونت ها انتقاد نمود.

پاتریشیا گاسمن، مدیر مربوط به امور آسیا در دیدهبان حقوق بشر در صفحه تویترش گفته است که :” یک حمله بی رحمانهی دیگر در کابل. غیرنظامیانی که مشغول فعالیت های عادی هستند، درحال قدم زدن در جاده ها، مصروف یادگیری و یاهم درحال دریافت مراقبت در بیمارستان – همچنان به خشونت ناگهانی و وحشتناکی دچار می شوند. چرا گفته های آنها در مذاکرات صلح بیان نشده است؟.”

همچنان عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالح این رویداد را یک عمل ترورستی عنوان کرده و افزوده است که این عمل مخالف تمامی ارزش های انسانی و اسلامی می باشد.

رولاند کوبیا، نماینده ویژه اروپا برای افغانستان نیز سطح بالای خشونت ها را نکوهش کرده و گفته است که :” این حمله و سایر حملات اخیر به مراکز ولایات به اصطلاحاً “کاهش خشونت” را نشان می دهد.” وی در ادامه نوشته است که “کافی است”. باید با وحدت کامل جامعه بین المللی + فشار گسترده ای برای آتش بس فوری خواست همه افغان ها است.”

این حمله در منطقهای از غرب کابل صورت گرفته است که بسیاری از افراد جامعه “شیعه” در آن زنده گی دارند ، اقلیتی در افغانستان که در گذشته توسط گروههایی مانند داعش هدف قرار گرفته اند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله گفته است که انفجار درحالی صورت گرفت که فرد انتحاری می خواست وارد مرکز آموزشی دانش کوثر شود که از سوی محافظین این مرکز شناسایی و از داخل شدن وی به داخل مرکز جلوگیری صورت می گیرد و فرد انتحاری نیز مواد همراه اش منفجر می ساخته است.

این درحالی است که در گذشته نیز غرب کابل شاهد مرگبارترین انفجارها بوده است که باعث کشته شده ده ها تن از غیرنظامیان شده است.

در سال ۲۰۱۸ و ماه می امسال نیز ده تن از دانش آموزان در نتیجهی انفجارها جان های شان را از دست دادند.

پیش از این نیز در حمله گروه داعش بر یک بخش زایمان یک بیمارستان ۲۴ تن به شمول زنان و کودکان کشته شدند.

درحالی که هیچئ گروۀ تاکنون مسوولیت این رویداد را به عهده نه گرفته است؛ طالبان نیز در صحفهی تویترش شان دست داشتن این گروۀ را دراین رویداد رد کردند.

Trending

خروج از نسخه موبایل