Connect with us

رویداد های اخیر

حمله بر درمسال هندوها در کابل پایان یافت؛ دو تن جان باختند

منتشر شده

در

(Last Updated On: جوزا ۲۸, ۱۴۰۱)

در پی حمله مهاجمان بر عبادت‌گاه اهل هنود در کشور دو تن جان باختد وهفت تن دیگر زخمی شدند.

وزارت امور داخله می‌گوید که مهاجمان صبح امروز (شنبه ۲۸جوزا) پس از هدف قرار دادن محافظان این عبادتگاه یک موتر مملو از مواد انفجاری را نیز کشف و پیش از رسیدن به هدف از سوی نیروهای امنیتی کشف و انفجار داده شد.

این حمله هم چنان خسارات هنگفت مالی نیز برجا گذاشته است.

مهاجمان مسلح پس از چند انفجار نیرومند و تیراندازی وارد این عبادت گاه اهل هنود در منطقه کارته پروان از مربوطات حوزه چهارم امنیتی شهر کابل شدند.

وزارت داخله می‌گوید؛ مهاجمان مسلح پس از پرتاب بم دستی بر نگهبانان این درمسال وارد این عبادتگاه شدند که در نتیجه ساختمان این عبادتگاه آتش گرفت.

به گفته‌ عبدالنافع تکور، سخنگوی این وزارت؛ مهاجمان مسلح تلاش داشتند که در میان انبوهی از مردم که گرد آمده بودند یک موتر مملو از مواد منفجره را نیر منفجر سازند، اما این موتر پیش از رسیدن به هدف از سوی نیروهای امنیتی شناسایی و از بین برده شد.

هرچند وزارت داخله تلفات این رویداد را به شمول یک نیروی امنیتی دو کشته و هفت زخمی گفته، اما برخی گواهان رویداد می‎گویند؛ احتمال دارد شمار زیادی از مردم در این رویداد کشته و زخمی شده باشند.

زیرا به گفته آنان روزانه شمار زیاد از شهروندان اهل هنود افغانستان برای عبادت به این درمسال می‌رفتند.

برخی از شاهدان در محل می‌گویند که پس از انفجارهای پی هم مهاجمان مسلح به گلوله باری پرداخته اند و درگیری هم چند ساعت میان مهاجمان و نیروهای امارت اسلامی ادامه یافت.

هرچند تاکنون هیچ گروهی مسوولیت این حمله را به دوش نگرفته، اما در چند ماه پسین داعش حمله بر مساجد و عبادت گاه‌ها را پذیرفته است.

بر بنیاد گزارش‌ها، روزگذشته (جمعه ۲۷جوزا) نیز در اثر یک انفجار در مسجدی در ولایت کندز هفت تن کشته و زخمی شدند.

حمله امروز با واکنش‌های داخلی و خارجی روبه رو شده است در کنار سیاست گران مانند حامد کرزی وعبدالله عبدالله کشورهای همچون هند و پاکستان هم این حمله را شدیدا محکوم کرده اند.

رویداد های اخیر

گزارش سازمان ملل: میلیون‌ها تن در افغانستان با گرسنگی و سوءتغذیه مواجه هستند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۰, ۱۴۰۳)

در سال ۲۰۲۴، حدود ۱۵.۸ میلیون تن در افغانستان با بحران و سطوح اضطراری ناامنی غذایی مواجه خواهند شد. سازمان ملل متحد در افغانستان در گزارش نتایج سالانه‌ سال ۲۰۲۳ می‌گوید که میلیون‌ها تن در افغانستان با گرسنگی و سوءتغذیه مواجه هستند و اکثریت مردم نیازهای اولیه خود را تامین کرده نمی‌توانند.

ملل متحد در این گزارش تصریح کرده است که بحران بشری در افغانستان در سال ۲۰۲۳ ادامه یافت و این کشور در یک توسعه غیرقابل ملاحظه در این سال، یک دهه عقب‌گرد داشته است و در حال حاضر نیمی از جمعیت افغانستان در فقر زندگی می‌کنند.

در بخشی از گزارش سالانه‌ی سازمان ملل متحد در باره افغانستان آمده است که: «اکنون افغان‌ها دسترسی به غذا را به عنوان ضروری‌ترین نیاز خود ذکر می‌کنند. میلیون‌ها تن که قادر به پرداخت یا تهیه نیازهای اولیه‌ی خود نیستند، با گرسنگی و سوءتغذیه روبه رو هستند.»

در این گزارش آمده است که با توجه به بحران اقتصادی، میزان تولید اقتصادی از سال ۲۰۲۱ به این‌سو، یک چهارم کاهش یافته است و بر اساس گزارش بانک جهانی، در حال حاضر نیمی از جمعیت افغانستان در فقر زندگی می‌کنند.

در گزارش آمده است که: «بحران انسانی در طول سال ۲۰۲۳ ادامه یافت و نشانه‌های کمی از کاهش آن دیده می‌شود. افغانستان در یک توسعه غیرقابل توجه، یک دهه عقب‌گرد داشته است. با توجه به بحران اقتصادی، میزان تولید اقتصادی از سال ۲۰۲۱، یک چهارم کاهش یافته است، نیمی از جمعیت در حال حاضر در فقر زندگی می‌کنند و ۸۰ درصد خانواده‌ها کمتر از یک دالر امریکایی در روز به اعضای هر عضو خانواده درآمد دارند.»

در این گزارش آمده است که مساعدت‌های ملل متحد به افغانستان از تطبیق اهداف توسعه پایدار در این کشور حمایت می‌کند و سه مورد از اهداف توسعه پایدار که مورد حمایت قرار گرفته اند؛ صحت و سلامت خوب، برابری جنسیتی و از بین بردن فقر است.

سازمان ملل با اشاره به نظرسنجی اخیر گالوپ گفته است که ۹۵ درصد از مردم افغانستان خود را در رنج می‌بینند و میانگین امید به زندگی در پنج سال گذشته کاهش یافته است.

با این حال وزارت اقتصاد بر تداوم کمک‌های بشری به مردم افغانستان تأکید می‌کند و می‌گوید که این وزارت برای کاهش فقر در کشور برنامه‌هایی روی دست دارد.

این در حالیست که سازمان ملل همواره از وضعیت بد اقتصادی در کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که برای ادامه کمک‌ها در افغانستان با کمبود بودجه مواجه ‌اند.

پیشتر این سازمان اعلام کرده بود که تنها شش درصد از بیش از سه میلیارد دالر بودجه مورد نیاز برای ارایه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را دریافت کرده‌اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سومین نشست هماهنگی سازوکارهای کمک‌های بشردوستانه و بازسازی اقتصادی افغانستان در چین برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۰, ۱۴۰۳)

سومین نشست هماهنگی سازوکارهای کمک‌های بشردوستانه و بازسازی اقتصادی افغانستان میان مقام‌های دولت چین و افغانستان در بیجنگ برگزار شد.

وزارت خارجه می‌گوید که هیأت اعزام شده افغانستان در این نشست پیشنهادها و توصیه‌های خود را با مقام‌های کشور چین به اشتراک گذاشته تا اثربخشی کمک‌های چین افزایش یابد.

در این نشست برگسترش روابط تجارتی و همکاری‌های اقتصادی میان دوکشور تأکید شده است.

در این نشست علاوه بر کمک‌های بشردوستانه، در چارچوب میکانیزم بازسازی اقتصادی افغانستان، افزایش تجارت بین دو کشور به ویژه فراهم کردن فضا برای صادرات بیشتر کالاهای افغانی به چین، ظرفیت سازی و همکاری چین در زمینه‌های معدن و تجارت معاصر در افغانستان درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری بحث شده است.

در همین حال، لیو جین سونگ، رئیس بخش آسیایی وزارت امور خارجه چین در این نشست تأکید کرده که بیجنگ از جامعه جهانی در افزایش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان حمایت می‌کند و همچنان امیدوار است که افغانستان فعالانه به برخی از نگرانی‌های منطقی جامعه جهانی در مورد ایجاد حکومت فراگیر پاسخ دهد.

در بخشی از اعلامیه وزارت خارجه چین آمده است که: «هم چین و هم افغانستان از کشورهایی که مسؤول اصلی وضعیت دشوار کنونی افغانستان هستند، می‌خواهند که مسؤولیت‌های خود را با جدیت انجام دهند، پول‌های منجمد شده مردم افغانستان را برگردانند و نمک به زخم‌های مردم افغانستان نزنند. چین از جامعه جهانی در افزایش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان حمایت می‌کند و همچنان امیدوار است که افغانستان فعالانه به برخی از نگرانی‌های منطقی جامعه جهانی در مورد حکومت فراگیر افغانستان پاسخ دهد.»

هم‌زمان با این مقام‌های وزارت خارجه امارت اسلامی می‌گویند که چین در این نشست تعهد کرده اند که کمک‌های بشردوستانه این کشور به افغانستان را با در نظر گرفتن نیازها و اولویت‌های طرف افغانستان سازماندهی کرده و هم‌چنان پیشنهادهای طرف افغانستان را در زمینه کمک ۱۰۰ میلیون یوانی چین برای اسکان مهاجرین که مجبور به بازگشت به افغانستان شده اند، بررسی خواهد کرد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سازمان ملل در یک سال گذشته ۴۷۰ کیلومتر کانال های آب در افغانستان ساخته است

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۰, ۱۴۰۳)

برنامه جهانی غذا می‌گوید که سال گذشته به همکاری جوامع محلی در افغانستان، نزدیک به ۴۷۰ کیلومتر کانال آب ساخته است.

بخش افغانستان این برنامه، به روز چهارشنبه (۲۹حمل) در شبکه ایکس گفته است که دهقانان در افغانستان بدون دسترستی به آب، به زنده‌گی شان ادامه داده نمی توانند.

در ادامه گفته شده که کانال‌های آب با دهقانان کمک کرده تا آنها خانواده‌های شانرا تغذیه کنند و محصولات اضافی شانرا به فروش برسانند.

این درحالی است که پس از چندین سال خشکسالی پیهم، بارنده‌گی‌های اخیر دهقانان در افغانستان را امیدوار ساخته که سال آینده حاصل خوب خواهند برداشت.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!