اخبار ساحوی

حمله هوایی اسرائیل بر قنسولگری ایران در سوریه

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۴, ۱۴۰۳)

برخی رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران گزارش داده اند که ساختمان قنسولگری و اقامتگاه سفیر ایران در شهر دمشق، پایتخت سوریه، روز دوشنبه اول اپریل (١٣ حمل) هدف حملات اسرائیل گرفت.

بر اساس گزارش این رسانه‌ها، هفت نفر به شمول محمد رضا زاهدی، یک قوماندان نیروی قدس سپاه پاسداران و حاج رحیمی، معاون زاهدی، در این حمله کشته شده اند.

تلویزیون دولتی ایران این رویداد را تایید کرده و گفته است که در میان کشته شدگان دیپلومات‌ها نیز شامل اند. این رسانه شمار زخمی شدگان این حمله را ۱۲ نفر گزارش داده است. تا هنوز هویت دیگر کشته و زخمی شدگان این رویداد مشخص نشده است.

تصاویر و ویدیوهای نشر شده در رسانه‌های دولتی سوریه و ایران ساختمانی را نشان می‌دهد که به کلی ویران شده است.

محمد رضا زاهدی، در زمان جنگ ایران و عراق، یکی از فرماندهای میان‌رتبۀ سپاه بود. اما بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ مسوولیت نیروی زمینی سپاه پاسداران و بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵ مسوولیت قرارگاه ثارالله را نیز به عهده داشت.

خبرگزاری تسنیم ایران گزارش داده است که محمدرضا زاهدی از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ معاون عملیاتی سپاه پاسداران بود و از سال ١٣٨٧ به اینسو در نیروی قدس سپاه فعالیت کرد و قوماندان سپاه سوریه و لبنان بود.

هرچند حکومت ایران این حمله را به اسراییل نسبت داده است، سخنگوی اردوی اسرائیل در پاسخ به پرسش خبرگزاری رویترز در پیوند با گزارش رسانه‌های ایران مبنی بر مسوولیت و تلفات این حمله گفته است که “درباره گزارش‌ها در رسانه‌های خارجی اظهار نظر” نمی‌کند. اسرائیل در سال‌های گذشته به ندرت مسوولیت حملات انجام‌شده در سوریه را بر عهده گرفته است.

اما حسین اکبری، سفیر حکومت ایران در سوریه، مدعی شده است که جت جنگی اف۳۵ اردوی اسرائیل شش راکت را بر قنسولگری ایران در دمشق پرتاب کرده است. اکبری گفته است که در زمان وقوع این حمله در مقر سفارت ایران که در جوار قنسولگری قرار دارد، حضور داشته است.

آقای اکبری که آسیبی ندیده، گفت که حداقل پنج نفر در این حمله کشته شدند و پاسخ تهران «خشن» خواهد بود.

وزارت دفاع سوریه هم اعلام کرده است که این حمله هوایی حدود ساعت پنج عصر به وقت محلی بر قنسولگری ایران در دمشق صورت گرفته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل