خبرهای تازه

حمله گروه داعش بر تلویزیون شمشاد؛ دبیرکل ناتو این حمله را غیر قابل پذیرش خواند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

به اساس آمار وزارت صحت حمله مسلحانه بر تلویزیون شمشاد دست کم سه کشته و بیست و یک زخمی برجا گذاشته است اما پولیس کابل می گوید در این رویداد یک تن جان باخته است.

روز سه شنبه (۱۶ عقرب) دو حمله کننده ملبس با لباس نظامی پس از یک انفجار وارد ساختمان شبکه تلویزیون خصوصی شمشاد شدند و نزدیک به دو ساعت نشرات عادی آن را متوقف ساختند.

پولیس کابل پس از چهار ساعت عملیات ساحه را تصفیه کرد.

شفیق هوتک، کارمند تلویزیون شمشاد به آریانانیوز گفت: “این انفجار به شدت ما را نگران ساخت و شماری از همکاران ما در این رویداد کشته شدند.”

فرمانده پولیس کابل رقم تلفات را کمتر از شاهدان رویداد و وزارت صحت می گوید.

محمد سالم اساس، سرپرست فرماندهی پولیس کابل گفت: “ساعت 10:25 دو مهاجم انتحاری با لباس نظامی به تلویزیون شمشاد حمله ور می شوند که یک گارد در مرحله اول به شهادت می رسد.”

مسئولان شبکه شمشاد هم مدعی است که قربانی شدن کارکنان رسانه یی به معنی متوقف شدن راه آزادی بیان و امر اطلاع رسانی شان نیست.

واکنش ها

دبیر کل ناتو حمله برتلویزیون شمشاد را حمله بر آزادی بیان و غیر قابل پذیرش دانست.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در بروکسل می گوید که گروه های شورشی هیچ اعتنائی به آزادی های مردم افغانستان ندارند.

آقای استولتنبرگ که در یک نشست خبری سخن میزد گفت: “این بخاطری جدی است که آنها بر یک پایگاه تلویزیونی حمله می کنند. این حمله بر تلویزیون شمشاد نه تنها یک حمله بر غیر نظامیان است بلکه حمله بر مهمترین چیز در یک جامعه باز و آزاد است که عبارت از رسانه های آزاد است. این تاکید بر مبارزه با هراس افگنان و شورشیان و ادامه حمایت از نیروهای امنیتی افغان دارد.”

در همین حال نهاد های حمایت کننده از رسانه ها می گویند که مصوونیت کاری میان کارکنان رسانه ها در افغانستان وجود ندارد.

آنان حمله بر این رسانه خصوصی را حمله به رسانه های افغانستان دانسته تاکید می ورزند که گروه های شورشی با این کارشان نمی توانند صدای مردم افغانستان را خاموش کنند.

صدیق الله توحیدی، عضو کمیته مصونیت خبرنگاران حمله گروهی بر تلویزیون شمشاد را ضعف نهاد های امنیتی می داند.

مجیب خلوتگر، رییس اجرایی دیدبان حمایت از رسانه های آزاد افغانستان گفت: “این حمله از نظر روانی خبرنگاران را با این معضل مواجه می سازند که دیگر حتی در داخل استدیوها در امن نیستند.”

پس از حمله بر رادیو تلویزیون ملی در ننگرهار این دومین رسانه یست که بر ساختمان آن حمله می شود.

طالبان حمله بر تلویزیون شمشاد را رد کردند اما داعش مسوولیت این حمله را پذیرفته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل