اخبار ساحوی

حملۀ انتحاری در یک مراسم مذهبی در کابل

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

چاشت روز دوشنبه (۱ قوس) یک حمله کننده انتحاری خود را در مسجد باقرالعلوم در مربوطات حوزه ششم پولیس در غرب کابل منفجر ساخت.

این انفجار در مراسم روضه خوانی در میان عبادت کننده گان صورت گرفت و بر اساس آمارها تا کنون 30 کشته و 85 زخمی بر جا گذاشته است، اما آمار تلفات هنوز در حال تغیر است.

فریدون عبیدی، رئیس تحقیقات جنایی شهر کابل که در نخستین ساعات حمله در ساحه رویداد با خبرنگاران صحبت می نمود تایید کرد که حمله انتحاری بالای مسجد باقرالعلوم 27 کشته و 35 زخمی بر جا گذاشته است.

شاهدان رویداد می گویند انتحار کننده در آخرین لحظات دعا خوانی مراسم اربعین داخل مسجد شده و خود را منفجر ساخته است.

حسین بخش، یک تن از شاهدان رویداد در صحبت با آریانانیوز گفت: “برادرم کشته شد و بیش از ۳۰ کشته را انتقال دادیم، اما این رویداد تلفات زیادی درپی داشت”.

اعضای شورای مردمی این مدرسه می گویند، برای برگذاری این مراسم از قبل با نیروهای امنیتی هماهنگی داشته اند.

سید علی سادات، عضو شورای مردمی چهار قلعه می گوید: “مقام های امنیتی مسوول اند، چرا که ما برای برگذاری این مراسم از قبل با آنها هماهنگی داشتیم اما آنان هیچ توجهی نکردند”.

ظاهرا”، گروه داعش مسوولیت این رویداد را به عهده گرفته است.

ریاست جمهوری و ریاست اجرایی این حمله را با شدیدترین الفاظ تقبیح نموده، آنرا “عمل نابخشودنی و جنایت بزرگ” از جانب دشمنان مردم افغانستان عنوان کرده اند.

در اعلامیه ای که از سوی ارگ به نشر رسیده گفته شده رئیس ‌جمهور به تمام مسؤلین صحی وظیفه داده که از هیچ ‌نوع کمک ‌رسانی به زخمیان این حادثه، دریغ نورزند.

در همین حال جنرال جان نیکلسون، فرمانده ماموریت حمایت قاطع، دفتر سیاسی سازمان ملل متحد یوناما، سفارت آمریکا در کابل، فرانز مایکل میلیبن، نمایندۀ اتحادیۀ اروپا در کابل و برخی سفارت ها و سازمان های جهانی نیز این حمله را وحشیانه خوانده و محکوم کردند.

این نهادها ضمن تسلیت به خانواده های قربانیان گفته اند، که در کنار مردم افغانستان ایستاده خواهند بود و برای تامین ثبات در این کشور به همکاری های شان ادامه خواهند داد.

گزارشگر: علی اصغری

Trending

خروج از نسخه موبایل