خبرهای تازه

حکمتیار: برخی تلاش دارند روند صلح را سبوتاژ کنند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی میگوید که اجماع سیاسی برای رسیدن به صلح در کشور وجود ندارد.

آقای حکمتیار که در مراسم گرامی‌داشت از سالروز خروج نیروهای شوروی پیشین از افغانستان سخن میگفت، ‌افزاود که هیچ معلوماتی در مورد هیات افغانی برای پیشبرد گفتگوهای میان افغانها وجود ندارد.

به گفته وی: “معلوم نیست که این هیات را که می سازد؟ با چه برنامه میرود و به مذاکره می نشیند؟ چه طرحی دارد؟ خطوط سرخ چیست؟ خواست ها چیست؟ راه حل ما چیست؟ طرحی که به پایان جنگ و تامین صلح منجر شود چیست؟ هیات را کی می فرستد و این هیات از کی هدایت می گیرد؟”

وی همچنان میگوید که شماری در داخل کشور تلاش دارند که روند صلح را سبوتاژ کنند.

آقای حکمتیار می افزاید که برای گفتگوهای صلح باید یک مرجع واحد به میان بیاید و تمامی طرف های سیاسی در آن دخیل باشند.

 وی خواهان اجماع سیاسی میان، سه دسته انتخاباتی پیشتاز و حامد کرزی رییس جمهوری پیشین در این مورد است.

 آقای حکمتیار می‌افزاید: “اگر از این فرصت استفاده خوب نداشته باشیم با حوادث روبرو خواهیم شد که بعد از خروج نیروهای شوری از افغانستان مواجه شدیم و به خیر هیچ کسی نیست، مخصوصا به نفع کسانی نیست که بقای خود را در افغانستان هم با بقای نیروهای خارجی گره زده اند.”

در همین حال شماری از سیاسیون کشور نیز می‌گویند که اگر هیات از چهره های حکومتی ساخته شود، مورد قبول هیچ کس نخواهد بود.

انوارالحق احدی رهبر جبهه ملی نوین افغانستان میگوید: “پیشنهاد من قبلا هم این بود و حال هم برای آقای غنی این است که هر کسی را که آنان از سوی حکومت می خواهند تعیین کنند، باید چند تن از سوی حکومت انتخاب شود که در این گفتگو اشتراک کنند اما برای سیاسیون هم باید این حق داده شود تا در این گفتگوها شرکت کنند.”

حکومت افغانستان پیش از این گفته بود که هیات همه شمول برای گفتگو های میان افغانها آماده شده در صورت نیاز روانه مذاکرات خواهند شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل