رویداد های اخیر

حکمتیار: تعیین نماینده جدید برای افغانستان از سوی ملل متحد یک تجربه ناکام خواهد بود

Published

on

(Last Updated On: جدی ۲۰, ۱۴۰۲)

رهبر حزب اسلامی گفته است که تعیین نماینده جدید از سوی سازمان ملل متحد برای افغانستان تکرار یک تجربه ناکام خواهد بود زیرا تجارب گذشته نشان می‌دهد که این سازمان در بحث حل بحران افغانستان نه طرح عملی مطابق با واقعیت‌ها دارد و نه امکانات.

گلبدین حکمتیار در یک نشست مجازی با اعضای حزب اش گفت: «تجربه‌های تاریخ مکرراً نشان داده است که سازمان ملل متحد با تشکیل موجود خود درمورد قضیه افغانستان و قضایای مشابه نه توان حل را دارد و نه امکانات.»

رهبر حزب اسلامی یگانه راه حل بحران افغانستان را برگزاری لویه جرگه، تشکیل حکومت همه شمول و مذاکرات بین الافغانی بدون حضور خارجی‌ها می‌داند.

او گفت: «با احساس مسئولیت در قبال خدا و مردم و بدون وساطت و هرگونه حضور آشکار و غیر آشکار بیگانگان، مذاکره شود.»

آگاهان هم به این باورند که در گذشته ها کارکرد نمایندگان سازمان ملل متحد منجر به صلح و ثبات دایمی در افغانستان نشده است، اما موجودیت یک نماینده برای ایجاد روابط میان کابل و جامعه جهانی نیاز است.

طارق فرهادی، آگاه امور سیاسی می‌گوید: «نماینده خاص ملل متحد معجزه کرده نمی‌تواند و این درست است که کارکرد نمایندگان خاص ملل متحد در افغانستان منجر به صلح نشده است اما قطعنامه توسط شورای امنیت تصویب شده و چین و روسیه هم رأی ممتنع دادند. پس حالا این نماینده تعیین می شود و راه تعامل و به دست آوردن رسمیت شناسی افغانستان از راه این نماینده تعیین شده است.»

حدود دو هفته قبل، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن خواستار تعیین نماینده خاص برای افغانستان شد.

وزارت خارجه امارت اسلامی از تصویب این قطعنامه ابراز ناراحتی کرد.

این وزارت گفت: تعیین نماینده اضافی دیگر برای افغانستان در موجوديت مأموریت خاص ملل متحد (یوناما)، امری‌ غیرضروری محسوب می‌شود زیرا که افغانستان کشوری درحال جنگ نیست و اکنون در آن حکومتی مرکزی حاکم است که منافع کشور را حفظ کرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل