رویداد های اخیر

حکمتیار: طرحی که در مورد صلح با غنی و کرزی توافق کردم اجرایی نشده است

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۹, ۱۴۰۰)

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی می‌گوید که حکومت نتوانسته یک مرجع واحد و تصمیم گیر برای صلح ایجاد کند.

آقای حکمتیار امروز در یک نشست خبری گفت که در دیدار با رییس جمهوری روی تشکیل شورای عالی دولت به توافقاتی دست یافته، اما به گفته او رییس جمهور هنوز نتوانسته این توافقات را عملی کند.

آقای حکمتیار گفته است در نشست سه جانبه با رییس جمهوری و حامد کرزی رییس جمهوری پیشین روی ارایه طرح واحد به نشست استانبول، ایجاد حکومت انتقالی، ایجاد یک شورای تصمیم‌گیر، آزادی همه زندانیان حزب اسلامی و طالبان، تامین آتش‌بس و انتخابات توافق شده است.

به گفته وی: ” من از این نشست با دست پر برگشتم. هرچند رییس جمهوری در نخست نظر مثبت در مورد نشست استانبول نداشت او می‌خواست این نشست در کابل برگزار شود.”

رهبر حزب اسلامی افغانستان همچنان با اشاره به شورای عالی دولت می‌گوید که در این شورا تمام طرف های دخیل در جنگ و صلح افغانستان شرکت داشته باشند و از تمام صلاحایت ها برخوردار باشد.

آقای حکمتیار گفته است: “تشکیل شورای عالی شامل رهبران هفت جهت موثر در جنگ و صلح افغانستان که عالیترین مرجع مهم در مورد صلح افغانستان باشد. رییس جمهور به نمایندگی حکومت در آن شرکت کند.”

پیشتر نیز شماری از احزاب به شمول حزب جنبش اسلامی و جمعیت اسلامی افغانستان از تشکیل شورای عالی دولت انتقاد کرده بودند. آنان گفته اند که این شورا صلاحیت تصمیم‌گیری را ندارد.

اما ریاست جمهوری در مورد این توافقات چیزی نگفته، اما تایید کرده است که رییس جمهور غنی به منظور تقویت اجماع داخلی در خصوص صلح با گلبدین حکمتیار و حامد کرزی دیدار کرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل