رویداد های اخیر

حکمتیار: نیروهای خارجی باید از افغانستان مسوولانه خارج شوند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۸, ۱۴۰۰)

سرنوشت صلح افغانستان باید همراه با حفظ نظام، و متلاشی نشدن نیروهای امنیتی همراه شود و یگانه راه حل بحران کنونی ایجاد حکومت انتقالی است.

رهبر حزب اسلامی با ابراز این مطلب می گوید که امریکا در کنار خروج مسوولانه زمینه ساز حکومت انتقالی برای ختم بحران باشد، در غیر آن وضعیت جنگی در افغانستان بدتر خواهد شد.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان  میگوید: “نیروهای خارجی طبق تعهداتی که دارند باید افغانستان را ترک کنند و زمانی بروند که موارد جنگ و ناامنی که یک عامل خود شان است باقی نمانده باشد.”

در همین حال رهبر حزب اسلامی از گروه طالبان می خواهد تا روی یک آتش بس مشروط به توافق برسند و نباید روند مذاکرات را با افغان ها متوقف سازند.

آقای حکمتیار میگوید: “نقض معاهده ازسوی امریکا با طالبان نباید سبب شود که طالبان مذاکرات را با افغان ها توقف دهد و طالبان باید به آتش بس مشروط توافق کنند.”

با این حال آقای حکمتیار تاکید می‌ورزد که ایجاد حکومت ایتلافی هیچ سودی برای ثبات پایدار نخواهد داشت و تجربه های تلخ گذشته تکرار می شود و نیاز است تا یک حکومت انتقالی با صلاحیت ایجاد و زمینه برای یک انتخابات شفاف و فراگیر فراهم شود و طالبان نیز با این طرح مخالفت نخواهند داشت.

آقای حکمتیار میگوید: “تماس های که ما با طالبان داریم امارت اسلامی با دو مساله مشکل ندارد یک تشکیل حکومت انتقالی و دیگرایجاد شورای عالی دولت و انتظار داریم تا طالبان موضع شان را روشن سازند و طالبان برای انتخابات شفاف هم مشکل ندارند.”

به باور آقای حکمتیار اگر گروه طالبان از فرصت ایجاد شده برای صلح استفاده نکنند و مانع جنگ طلبانی که منافع شان برای ادامه جنگ است، نشوند، افغانستان با بحرانی مواجه خواهد شد، که اداره آن امکان پذیر نخواهد بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل