خبرهای تازه

حکومت افغانستان متعهد به برگزاری لویه جرگه است: مینه پال

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

مسوولین در کاخ ریاست جمهوری میگوید که حکومت افغانستان برای برگزاری لویه جرگه در کشور متعهد می بوده و پیش شرط های اصلی انرا تامین امنیت و برگزاری انتخابات شورا های ولسوالی ها میداند.

 معاون سخنگوی رییس جمهور میگوید حکومت متعهد به تدویر لویه جرگه است، در همین حال ریاست اجرایی هشدار میدهد که حلقاتی در تلاش لغو این ریاست هستند.

 توافقنامه که به بن بست انتخاباتی در افغانستان پایان داد و سرانجام حکومت وحدت ملی را برای نخستین بار در تاریخ افغانستان بنیاد گذاشت.

بربنیاد توافقنامه شکل گیری حکومت وحدت ملی تا کمتر از ۶ماه دیگر باید لویه جرگه تعدیل قانون اساسی برگزار شود و ریاست اجرایی را به پست نخست وزیر اجرایی تغییر دهد اما کاخ ریاست جمهوری پیشرط اصلی برای تدویر این جرگه را این گونه خلاصه می کند .

 دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رییس جمهورگفت ” حکومت افغانستان به برگزاری لویه جرگه متعهد است اما شرط اصلی برای تدویر ان برگزاری انتخابات شورا های ولسوالی است. “

 ریاست اجرایی نیز بار دیگر بر عملی شدن مواد توافقنامه سیاسی رهبران حکومت وحدت ملی تاکید دارد اما از سنگ اندازی های خطرناکی برای لغو این ریاست گوشزد میکند.

 داود اساس مشاور رییس اجرایی میگوید ” کسانی هستند که میگویند انتخابات برگزار شود و یا هم لویه جرگه فراخوانده شود تلاش میکنند این ریاست را لغو کنند”.

 اما پرسش اساسی اینجاست اگر تا ۶ماه دیگر لویه جرگه تعدیل قانون اساسی فراخوانده نشود سرنوشت حکومت وحدت ملی چه خواهد شد.

نصر الله ستانکزی استاد دانشگاه میگوید ” برگزاری لویه جرگه در این زمان ممکن نخواهد بود از صلاحیت های رییس جمهور است که پست های اداری را ایجاد کند و نیز میتواند برای ادامه کار ریاست اجرایی فرمان صادر کند”.

 مخالفان سیاسی حکومت وحدت ملی همواره انرا خلاف قانون اساسی خوانده و از هم پاشی حکومت نیز بار ها هشدار داده اند.

اما جان کری وزیر خارجه امریکا که گره گشای بن بست انتخابات افغانستان است در نخستین سفرش پس از ایجاد حکومت وحدت ملی به افغانستان بر سر مخالفانی که برای پایان عمر این حکومت لحظه‌ شماری می‌کنند آب سرد ریخت تاکید کرد که حکومت وحدت ملی تاریخ انقضا نداشته و عمر ۵ساله اش تکمیل خواهد کرد.

گزارشگر: فواد ناصری

Trending

خروج از نسخه موبایل