اخبار ساحوی

حکومت تا اکنون مکانیزم شفاف برای مصارف کمک های جهانی ایجاد نکرده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

شماری از آگاهان اقتصادی از حکومت میخواهند پول های کمک شده متحدان بین المللی افغانستان را در زیرساخت های افغانستان هزینه کنند.

بر اساس گزارش های منتشر شده سیگار، ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان بیشتر از یک صد و هفت میلیارد دالر امریکایی هزینه کرده است.

به تازگی این نهاد نظارتی در گزارشی نگاشته است:

  

رییس جمهور اوباما خواستارکمک بیشتر از پنج اعشاریه سه میلیارد دالر به افغانستان شده است که یک اعشاریه پنج ملیارد آن بخاطر بخش های توسعوی و سه اعشاریه هشت میلیار دالر دیگر آن در بخش های دفاعی، آموزشی و تجهیز نظامیان افغان به مصرف برسد.

آگاهان سیاسی افغان تاکید می ورزند که، بیشترکمک های جامعه جهانی در کشور به گونه شفاف آن هزینه نشده و مسوولین نهاد ها به آن دستبرد زده اند.

رمضان جمعه زاده عضو کمیسیون اقتصاد ولسی جرگه میگوید:

شفافیت در مکانیزیم مصارف کمک های جهانی وجود نداشته است؛ میلیارد ها دالر در کشور هزینه شده، اما بخشی از این پول های حیف میل شده که باید جلو اش گرفته شود.

شماری دیگر کمک های متحدان افغانستان را برای این کشور حیاتی میدانند.

سردار محمد رحیمی استاد پوهنتون میگوید:

هر میزان کمک به افغانستان ایجاد فرصت است که روند اقتصادی و زیر ساختی در کشور ایجاد و پول های کمک شده به این کشور تبدیل به سرمایه شود تا کشور بسوی توسعه به پیش برود.

پیش از این سیگار یا سرمفتش ویژه ایالات متحده امریکا در امور بازسازی افغانستان از مصارف گزاف و حیف میل پول های هنگفت درافغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

گزارشگر: احمد فرشاد صالح .

Trending

خروج از نسخه موبایل