رویداد های اخیر

ارگ: رهایی کامل اسیران نیروهای افغان از نزد طالبان برای حکومت مهم است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

حکومت افغانستان میگوید که به آغاز زودهنگام گفتگوهای میان افغان‌ها متعهد است، اما به گفته ی صدیق صدیقی سخنگوی رییس جمهوری رهایی تمامی زندانیان  نیروهای امنیتی از نزد طالبان؛ به عنوان  عمده ترین اصل روند  تبادله‌‌ی زندانیان، برای دولت افغانستان مهم‌ است.

قرار بود به روز یکشنبه حکومت افغانستان درباره رهایی چند صد زندانی دیگر طالبان تصمیم بگیرد؛ اما در آخر روز ریاست جمهوری با نشر یک اعلامیه‌ای رهایی زندانیان دیگر طالبان را مشروط به رهایی تمامی زندانیان نیروهای امنیتی از نزد طالبان گفته است.

آقای صدیقی گفته است: “رهایی کامل اسیران نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان از نزد طالبان؛ به عنوان عمده ترین اصل پروسه‌ی تبادله‌‌ی زندانیان، برای دولت و ملت افغانستان مهم‌ است.”

 

گل احمد نورزاد عضو مجلس نمایند‌گان گفته است: “توافق دوحه از اول مشکل داشت. حال دو طرف باید انعطاف نشان بدهند و زندانیان را رها بسازند”.

اما اختلاف اصلی، بر سر رهایی حدود ۱۰۰ زندانی خطرناک طالب است که از سوی حکومت بدست داشتن در حمله های مرگبار متهم استند. اما سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به آریانانیوز حکومت را به پرونده سازی و ایجاد موانع در روند رهایی زندانیان شان میکند.

اسحاق گیلانی آگاه امور سیاسی گفته است: “حکومت افغانستان باید بداند که امریکا با طالبان توافق کرده است که زندانیان شان رها میشوند. نمیدانم که اسرار حکومت برای چه است.  “

روزها میشود که هیات های فنی طالبان و حکومت سرگرم کار برای رهایی زندانیان هستند.

بر بنیاد آمار حکومت افغانستان، تا اکنون نزدیک به ۴هزار زندانی طالب از زندان آزاد شده اند. در مقابل طالبان هم گفته اند که بیش از هفتصد زندانی وابسته به حکومت را آزاد کرده اند.

سید اکبر آغا فرمانده پیشین گروه طالبان اذعان داشته است: “اگر زندانیان رها شوند، بزودی زمان مذاکرات مشخص میشود.”

انتظار می رود که مذاکرات میان افغان‌ها در جریان همین ماه در دوحه برگزار شود؛ اما پیش از آن باید ۵ هزار زندانی طالب و یک‌هزار زندانی حکومت از سوی دو طرف آزاد شوند.

 

Trending

خروج از نسخه موبایل