خبرهای تازه

حکومت طالبان را متهم به نقض قطع‌نامه نشست میان‌افغانی دوحه می‌کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

حکومت و طالبان یک‌دیگر را به زیرپا کردن شاخص جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در قطع‌نامه نشست میان افغان‌ها در دوحه متهم می‌کنند.

ریاست جمهوری می‌گوید که هرچند طالبان در قطع‌نامه تعهد سپردند که در مکان‌های ملکی عملیات نظامی راه‌اندازی نمی‌کنند، اما بازهم با انجام حملات، از غیرنظامیان قربانی گرفته اند.

 تضمین امنیت تمام نهادهای ارایه کننده خدمات عامه شبیه نهادهای دینی و مذهبی، بیمارستان‌ها، نهادهای تعلیمی و تحصیلی ملکی، بازارها، بندهای آب‌گردان و محلات کار در سراسر کشور و کاهش تلفات غیرنظامیان به صفر، بخش درشت تفاهم نشست میان افغانی دوحه بود.

اما آیا دو طرف منازعه، به این تفاهم حرمت گذاشتند؟ حکومت افغانستان که انفجار مرگبار در مقابل دانشگاه کابل را کار گروه طالبان اعلام کرد، می‌گوید که طالبان مواد قطع‌نامه را رعایت نکرده اند و پیوسته از غیرنظامیان قربانی می‌گیرند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید: “به گونه هدفمندانه، آنان افراد ملکی را هدف قرار میدهند و متأسفانه آسیب بزرگی را به افراد ملکی می‌رسانند.”

 در همین حال، گروه طالبان می‌گوید که حکومت افغانستان به قطع‌نامه نشست دوحه تکمین نکرده و در حملات هوایی، جان غیرنظامیان را گرفته است.

از سویی هم، طالبان، حکومت را متهم به رعایت نکردن شاخص جلوگیری از تلفات در این قعطنامه می‌کند. این گروه می‌گوید حملات هوایی بر بخش‌های ملکی به ویژه در ولایت‌های بغلان، میدان وردگ و لوگر نشان داد که دولت به جلوگیری از تلفات غیرنظامیان متعهد نیست.

در این میان، سیاست‌گران می‌گویند که دو طرف با نقض بخش‌هایی از این قطع‌نامه، روند صلح را به چالش کشانیده اند.

این در حالی است که پیش‌تر یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان داد که در این اواخر، حملات هوایی نیروهای دولت تلفات غیرنظامیان را افزایش داده است اما حکومت می‌گوید جلوگیری از تلفات افراد ملکی اولویت اش است، در ماجرای صلح آن‌چه که کارساز گفته می‌شود برقراری آتش‌بس از سوی دو طرف برای همین هدف یعنی جلوگیری از تلفات غیرنظامیان است. 

گزارشگر: باعث حیات

Trending

خروج از نسخه موبایل