رویداد های اخیر

خلیلزاد: امریکا از نیروهای امارت در میدان نبرد شکست می‌خورد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۴, ۱۴۰۰)

زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که امریکا در میدان جنگ در برابر امارت اسلامی پیهم شکست می‌خورد و به همین دلیل گفت‌وگوهای صلح را گزینه بدیل انتخاب کرد.

خلیلزاد در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس امریکا تاکید کرده که امریکا می‌خواست برایند گفت‌‌وگوهای صلح یک چیزی متفاوت‌تر باشد، نه چیزی که در ۱۵ آگست اتفاق افتاد.

او در این باره گفت:”مذاکره برایند این قضاوت بود که ما جنگ را نمی‌بریم و زمان به نفع ما نبود. پس بهتر بود زودتر توافق می‌کردیم تا دیرتر.”

به گفته‌ای خلیلزاد، در صورت به وجود نیامدن حکومت همه‌شمول و رعایت نشدن حقوق بشر، ذخایر ارزی افغانستان همچنان در انجماد باقی خواهند ماند و اقتصاد افغانستان دچار فروپاشی خواهد شد؛ چیزی که به گفته خلیلزاد جنگ داخلی را کلید خواهد زد.

خلیلزاد افزود:”اگر طالبان متعهد به آنچه را که وعده سپرده اند و آنچه که در توافقنامه دوحه آمده است، حقوق مردم افغانستان و عدم همکاری با تروریزم متعهد نباشند، پس نه پول منجمد شده آزاد خواهد شد که باعث بحران اقتصادی می‌شود، و بلاخره یک جنگ داخلی تازه در افغانستان آغاز خواهد شد.”

این دیپلومات پیشین امریکایی می‌گوید که اگر اشرف غنی به توافق سیاسی برای تشکیل دولت مشارکتی تن می‌داد، افراد میانه‌رو امارت اسلامی با دیگران در این دولت نقش اصلی را می‌داشتند.

وی گفت:” سوال این است که چرا رییس جمهور غنی (فرار) کرد؟ اگر او می‌خواست که بخاطر صلح از قدرت کنار برود، تصور کنید که اگر او یک سال پیش و یا شش ماه پیش این پیشنهاد را می‌داد و یک فرد قابل قبول برای هر دو جانب در راس حکومت قرار می‌گرفت. اما او این کار را نکرد.”

به گفته‌ای خلیلزاد ایالات متحده در ماموریت‌اش از بهر سرکوب القاعده موفق بوده است، اما در تحکیم دیموکراسی و ارزش‌های دموکراتیک موفق نشده است.

به گفته او حضور ۲۰ ساله ایالات متحده سبب تحول اجتماعی در افغانستان شده است و مردم افغانستان دیگر آن مردم دهه نود میلادی نیستند.

Trending

خروج از نسخه موبایل