خبرهای تازه

خلیلزاد برای دومین بار با نماینده گان طالبان در قطر دیدار کرده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان برای دومین بار با نماینده گان گروه طالبان در قطر دیدار و گفتگو کرده است.

گفته می شود در این دیدار هر دو طرف  روی تبادله زندانیان طالب و ایجاد یک راهکار روشن برای انجام گفتگو های صلح گفتگو و رایزنی کرده اند، اما از نتیجه دقیق این دیدار شاید هم برخی توافق ها و اثرگذاری آن روی روند گفتگو های صلح چیزی مشخص تاکنون آفتابی نشده است.

نظر محمد مطمین، آگاه سیاسی در این مورد گفت:”این نشست با طالبان به این معنا است که می خواهند روی روند صلح یک راهکار ایجاد شود زلمی خلیل زاد روی یک راهکار تازه کار می کند و ممکن  است که برخی زندانیان امریکای که نزد طالبان است و زندانیان طالبان که نزد دولت افغانستان است، بحث شده باشد.”

تبادله زندانیان طالب که نزد دولت افغانستان است یکی از گزینه های خوب برای زمینه سازی گفتگو های مستقیم دولت با گروه طالبان پنداشته می شود اما ظاهراً طالبان دو چشم اندازی کلیدی با رفتن به روند صلح دارند نخست بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان و دوم شکل گیری یک نظام تازه با حضور آنان.

سید اکبر آغا، فرمانده پیشین گروه طالبان بیان داشت:”طالبان به صلح واقعی آماده هستند. فکر می کنم که صلح واقعی صلحی را می دانند که موضوع بیرون شدن نیروهای خارجی و ایجاد یک نظام تازه در افغانستان در آن شامل باشد.”

دیدار های خلیل زاد با نماینده گان گروه طالبان شورای عالی صلح افغانستان را نیز دل گرم ساخته و این شورا انتظار دارد که این دیدار ها به آغاز تماس های مستقیم دولت افغانستان با گروه طالبان بی انجامد.

قاضی امین وقاد، یکی عضو این شورای اظهار داشت:”فعلا ما به مرحله تماس تلاش داریم یک بار تماس در نشست مسکو شد. بالواسطه با زلمی خلیل زاد هم شد حالا ما انتظار داریم که مستقیما با دولت افغانستان تماس قایم شود و یک تفاهم ایجاد شود.”

پیشتر زلمی خلیل زاد با نماینده گان افغانستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در ابوظبی نیز روی گفتگو های صلح افغانستان گفتگو کردند که پس تر دفتر شورای امنیت ملی از یک سلسله توافقات بین چهار طرف در این نشست روی روند صلح خبر داد.

Trending

خروج از نسخه موبایل