Connect with us

اخبار ویژه

خلیلزاد: تصمیم اشرف غنی مبنی بر ترک افغانستان همه را غافلگیر کرد

منتشر شده

در

(Last Updated On: میزان ۵, ۱۴۰۰)

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای افغانستان گفته است که تصمیم اشرف غنی رییس جمهوری پیشین مبنی بر ترک افغانستان به شمول واشنگتن همه را غافلگیر کرد.

آقای خلیلزاد در گفتگوی ویژه با آریانانیوز گفته است که شب قبل از ترک غنی، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا با غنی تیلفونی صبحت کرده بود.

وی گفته است که هیچ نشانه ای مبنی بر قصد غنی برای ترک افغانستان دیده نمی‌شده است.

آقای خلیلزاده گفته است که اگر غنی به عنوان رییس جمهموری حاضر به واگذاری قدرت میشد، شرایط افغانستان طور دیگری رقم می‌خورد.

به گفته خلیلزاد یکی از دلایل شکست گفتگوهای صلح میان حکومت غنی و امارت اسلامی این بود که، رییس جمهور پیشین با تشکیل حکومت جدید مخالف بود و میخواست طالبان جز حکومت خودش شود.

به گفته خلیلزاد، دلایل زیادی در این ناکامی دخیل بود که مهم ترین آن فاصله بیش از حد میان طرف های مذاکره کننده در امر دستیابی به راه حل سیاسی و توافق بود.

در همین حال آقای خلیلزاد گفته است که فرار اشرف غنی روند انتقال صلح آمیز قدرت را برهم زد.

به گفته وی، قرار بود پیش از ورود نیروهای امارت اسلامی به کابل، یک هیات با صلاحیت به دوحه برود و در مورد ایجاد یک حکومت همه شمول با نمایندگان امارت به توافق برسد، اما به دلیل ایجاد خلای نظام در کابل و فرار اشرف غنی همه چیز برهم خورد.

زلمی خلیل‌زاد گفته است: “فرار رییس جمهور از افغانستان همه چیز را برهم زد و قوای که در کابل بود از هم پاشید. به همین دلیل توافق که برای ایجاد حکومت همه شمول شده بود نیز برهم خورد و طالبان وارد کابل شدند.”

زلمی خلیل‌زاد در مورد فعالیت القاعده در افغانستان می‌گوید که هرچند این گروه به کلی از بین نرفته اما افغانستان در حال حاضر تهدیدی در برابر امریکا نیست.

وی می‌گوید که در صورت عملی شدن تعهدات طالبان، امریکا حاضر است امارت اسلامی را به رسمیت بشناسد.

آقای خلیل‌زاد افزوده است: “جهان منتظر است که طالبان تعهدات که داده اند عملی می‌کند یا خیر و اگر عملی کند زمینه تامین رابطه عادی میان جهان و طالبان فراهم می‌شود.”

نماینده خاص امریکا در این مصاحبه همچنان با اشاره به اهداف امریکا در افغانستان گفته است که این کشور توانست به بیشتر اهداف خود در افغانستان برسد که به باور وی یکی از این هداف سرکوب القاعده بود.

به گفته وی: “هرچند القاعده به کلی از بین نرفته و در شماری از کشورها فعالیت دارد اما افغانستان در حال حاضر تهدید در برابر امریکا نیست. چون اسامه بن لادن کشته شد، تعداد زیادی اعضای القاعده یا زندانی و یا کشته شده اند.”

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا همچنان با اشاره به تلاش ها و ماموریت خود در پیوند به ختم جنگ و تامین صلح در افغانستان می‌گوید که مردم افغانستان در مورد او قضاوت خواهد کرد. وی تاکید می‌کند که با هماهنگی کشورهای جهان و منطقه تلاش کرده است تا راه حل سیاسی برای معضل افغانستان دریافت کند.

گفتگوی کامل زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا برای افغانستان با آریانانیوز را اینجا تماشا کنید.

اخبار ویژه

برنامه جهانی غذا: مجبوریم کمک غذایی به دو میلیون افغان نیازمند را قطع کنیم

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۱۴, ۱۴۰۲)

برنامه جهانی غذا می‌گوید به دلیل کاهش شدید بودجه، مجبور شده توزیع جیره غذایی را برای دو میلیون نفر دیگر در افغانستان در ماه روان قطع کند.

این سازمان در ماه‌های گذشته نیز به همین دلیل، پیوسته کمک غذایی به میلیون‌ها افراد نیازمند در افغانستان را کاهش داده است.

سخنگوی برنامه جهانی غذا گفته است عملیات کمک این سازمان در افغانستان با یک میلیارد دالر کسری بودجه مواجه است.

با کاهش بیشتر بودجه، اکنون این نهاد کمک‌رسان، کمک غذایی خود به ده میلیون افغان را متوقف کرده است.

سازمان ملل، عدم تمایل کشورهای تمویل کننده برای کمک به افغانستان، محدودیت‌ها بر کار وتحصیل دختران و زنان خوانده شده و ظاهراً دلیل دخالت امارت اسلامی در کمک‌های بشری را از دلایل دیگر قطع این کمک‌ها عنوان کرده است.

Continue Reading

اخبار ویژه

قوماندان گروه واگنر در سقوط طیاره جان باخت

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۲, ۱۴۰۲)

جت شخصی متعلق به «پریگوژین» قوماندان گروه نظامی خصوصی واگنر در نزدیکی مسکو سقوط کرد.

به نقل از خبرگزاری تاس، شامگاه چهارشنبه، جت شخصی متعلق به پریگوژین، قوماندان واگنرها در نزدیکی مسکو سقوط کرد که در نتیجه آن، ۱۰ نفر جان باختند.

ولادیمیر روگوف، یکی از اعضای اداره منطقه‌ای زاپوروژیا گفت که افراد نزدیک به پریگوژین، مرگ او و دیمیتری اوتکین بنیانگذار گروه واگنر را تأیید کردند.

اداره هوانوردی ملکی روسیه اعلام کرد که پریگوژین، قوماندان گروه نظامی خصوصی واگنر در فهرست مسافران طیاره‌ی شخصی بود که در شمال مسکو سقوط کرد.

وبسایت نظامی ریبار گزارش داد که اطلاعات درباره حضور قوماندانان واگنر در میان مسافران طیاره‌ی سقوط کرده در شمال مسکو هنوز تایید نشده است.

وبسایت روسی ریدووکا نوشته است که:«ممکن است پریگوژین فقط به دلایل امنیتی نام خود را به عنوان مسافر در طیاره ثبت کرده و سوار طیاره‌ی دیگری شده باشد.

وزارت وضعیت اضطراری روسیه اعلام کرد که اجساد 8 مسافر طیاره‌ی سقوط کرده در شمال مسکو پیدا شد.

برخی از رسانه‌های روسیه گزارش دادند که احتمالا یوگنی پریگوژین در یک طیاره‌ی دوم حضور دارد که در مسکو فرود آمده است.

مطابق با ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی، یک طیاره‌ی امبرائر متعلق به پریگوژین در ولایت تور و در ۱۵ کیلومتری میدان هوایی نظامی خوتیلوو سقوط کرده است.

گفته می‌شود که این طیاره حامل ۳ خدمه و ۷ مسافر بوده است.

در همین حال، شبکه بی‌بی‌سی مدعی شد رییس واگنرها در حادثه سقوط هواپیما جان باخته است.

Continue Reading

اخبار ساحوی

عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان بازداشت شد

Published

on

(Last Updated On: اسد ۱۴, ۱۴۰۲)

پولیس پاکستان روز شنبه عمران خان، صدر اعظم سابق این کشور را در خانه اش در شهر لاهور در شرق این کشور دستگیر کرد. این دومین بار است که رهبر مخالفان در سال جاری بازداشت می‌شود.

به گزارش اسوشیتدپرس، اوایل روز شنبه، محکمه خان را در یک قضیه اختفای دارایی مجرم شناخته و حکم حبس را صادر کرد که ممکن باعث منع فعالیت‌های سیاسی او شود. محکمه اسلام آباد پس از محکوم کردن عمران خان، حکم بازداشت را صادر و پولیس در لاهور به سرعت او را از خانه اش به پایتخت پاکستان منتقل کرد.

این یک ضربه تازه به تلاش خان برای بازگشت به قدرت است. از زمان برکناری وی از قدرت در یک رأی عدم اعتماد در پارلمان در اپریل ۲۰۲۰، خان با بیش از ۱۵۰ قضیه حقوقی، از جمله چندین مورد اتهام فساد، تروریزم و تحریک مردم به خشونت در اعتراضات مرگبار در ماه می مواجه شده است. طی این اعتراضات، حامیان خان به اموال دولتی و نظامی در سراسر کشور حمله کردند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!