اخبار ویژه

خلیلزاد: تمام طرف‌ها در افغانستان منافع کشور شان را اولویت قرار دهند

Published

on

(Last Updated On: اسد ۲۹, ۱۳۹۹)

زلمی خلیلزاد فرستاده‌ی ویژه امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید تلاش ها برای پایان جنگ در افغانستان با وجود چالش‌های جدی، به یک مرحله امیدوار کننده رسیده‌ است.

خلیلزاد در پیامی به‌ مناسبت روز استقلال افغانستان از تمامی طرف‌ها میخواهد که از اشتباهات گذشته بیاموزند و به گونه فوری برای  گفتگوهای میان افغانان اقدام کنند.

در حالی که به گفته حکومت افغانستان و طالبان گفتگوهای صلح در روزهای اخیر هیچ پیشرفتی ندارد، اما آقای خلیلزاد میگوید که به یک مرحله امیدوار کننده رسیده ‌اند.

آقای خلیلزاد در پیامی به‌مناسبت روز استقلال افغانستان می‌گوید: “مردم افغانستان خواستار صلح استند و مذاکرات میان افغانان و به رهبری افغانان باید به‌ زودی آغاز شوند، تمامی طرف‌ها باید برای گفتگوهای میان افغانان اقدام کنند و کشور شان را در اولویت قرار دهند، از اشتباهات گذشته بیاموزند و به یک توافق سیاسی برسند. این راه برای پایان جنگ و آتش‌بس جامع و دایمی است.”

هرچند قرار بود که سه روز پیش گفتگوهای میان افغان در قطر آغاز شود؛ اما این گفتگوها از بهر تاخیر در تبادله زندانیان دوطرف تاکنون آغاز نشده ‎است.

محمد علم ایزدیار معاون مجلس سنا میگوید: “مسیر صلح در کنترول کشورهای خارجی مانند امریکا است، تا زمانی که کشورهای بزرگ روی منابع شان به توافق نرسند راه صلح دشوار خواهد بود.”

 افزون بر این آمادگی ها برای شروع مذاکرات میان افغانان در دوحه در حال نهایی شدن بود و حتا گفته می شود که نمایندگان شماری از کشورها به شمول عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه برای افتتاح این گفتگوها دعودت شده است.

در همین حال دفتر سیاسی طالبان در قطر اما گفته است که شروع مذاکرات صلح وابسته به رهایی ۳۲۰ زندانی باقی مانده این گروه است.

اما منابع می گویند که امریکا در حال رایزنی با فرانسه و آسترالیا است تا این کشورها را قناعت بدهد که با رهایی شش زندانی طالب که در قتل سربازان این کشورها دست دارند رای موافق بدهند.

Trending

خروج از نسخه موبایل