بی بی سی فارسی

خلیلزاد: رمضان فرصتی است که غنی و عبدالله منافع کشور را بر منافع شخصی ارجحیت دهند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)
Reuters
عبدالله عبدالله و محمداشرف غنی

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان گفته که “ماه رمضان به رهبران افغان، رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله، فرصتی را فراهم می‌کند تا منافع کشور را بر منافع شخصی شان ارجحیت دهند.”

او در در یک رشته توییت‌ نوشته “این ایام فرصت درون اندیشی و فکر کردن درباره دیگران را فراهم می‌کند که یک نعمت است.”

آقای خلیلزاد افزوده که سلامتی افغان‌ها و کشورشان به این بستگی دارد که “تمامی طرفها انرژی خود برای مبارزه با بیماری کووید-۱۹ صرف کنند که دشمن مشترک همه است.”

او همچنن گفته که رمضان به گروه طالبان فرصت می‌دهد “با پذیرش آتش‌بس برای امور انسانی، تا پایان بحران بهداشتی، خشونت را کاهش داده و عملیات تهاجمی نظامی را توقف دهند.”

آقای خلیلزاد از دو طرف خواسته که “رهایی زندانیان را سرعت دهند. مبارزه با بیماری کوید-۱۹ و رفتن به مذاکرات بین الافغانی و روند صلح را فوریت دهند.”

https://twitter.com/US4AfghanPeace/status/1254251720592556037

آقای خلیلزاد روز گذشته نیز موافقت نامه صلح آمریکا با طالبان را فرصت تاریخی برای افغانستان دانسته و گفته بود که آمریکا و متحدانش، در حقیقت جامعه جهانی از رهبران افغان می‌خواهند که کشور و مردمش را در اولویت قرار دهند.

بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان توسط کمیسیون انتخابات، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین حکومت وحدت ملی این نتایج را نپذیرفت و همزمان با محمد اشرف غنی مراسم تحلیف ریاست جمهوری برگزار کرد و خود را “رئیس جمهور دولت همه‌شمول” ‌نامید.

با افزایش تنشها حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین و عبد رب الرسول سیاف، از رهبران جهادی به میانجیگری پرداختند که این تلاش آنان نیز تاکنون نتیجه نداده است. بحران سیاسی افغانستان همچنان ناحل شده باقی مانده است.

Getty Images
کاهش خشونتها بخشی از مفاد موافقت‌نامه آمریکا و طالبان بود

در کنار آن قرار بود که میزان خشونتها نیز از امضای توافق آمریکا و طالبان در این کشور کاهش یابد، ولی دیروز شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که از زمان امضای توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان، در ۵۱ روز گذشته، روزانه دستکم پانزده غیرنظامی افغان در حملات طالبان کشته یا زخمی شده‌اند.

جاوید فیصل، روز گذشته در یک نشست خبری در کابل، هفته گذشته را مرگبارترین ایام برای غیرنظامیان یاد کرد و گفت که در هفت روز گذشته ۳۴ غیرنظامی افغان کشته و ۶۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

آقای فیصل می‌گوید از زمان امضای توافقنامه صلح در اواخر فوریه تا حالا طالبان دوهزار و ۸۰۴ حمله را انجام داده که ۷۸۹ غیرنظامی کشته یا زخمی شده‌اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل