اخبار ویژه

خلیلزاد: طالبان احتمالا پیش از رسیدن به توافق سیاسی آتش‌بس نمی‌کنند

Published

on

(Last Updated On: میزان ۵, ۱۳۹۹)

زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان میگوید که فکر نمی‌کند طالبان پیش از رسیدن دو طرف به یک توافق سیاسی،آتش‌بس کند.

آقای خلیلزاد شب گذشته در مصاحبه ای با پی بی اس نیوز گفت: ” فکر میکنم شما، حق با شماست که طالبان آتش‌بس دایمی و فراگیر را پیش از رسیدن به توافق سیاسی قبول نمی‌کنند.”

آقای خلیلزاد گفته است: “متعهد ایم که با هر دو طرف کار کنیم تا روی کاهش خشونت ها به توافق برسیم. ما در چند ماه آینده پس از آنکه نیروهای مان را به ۴ یا ۵ هزار کاهش دادیم ارزیابی خواهیم کرد که طالبان در تعهد شان در کجا قرار دارند.”

نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان شامل بودن مستقیم ایالات متحده در گفتگوهای صلح افغانستان را رد می کند. اما وی تاکید می‌ورزد که واشنگتن از توافقی حمایت می کند که در آن به حقوق همه افغان ها به ویژه زنان و اقلیت ها احترام گذاشته شود.

خلیلزاد افزوده است: “ما هیچ موعد قانونی برای تعیین زمان موفقیت این مذاکرات تعیین نکرده ایم. ما به گونه مستقیم در مذاکرات شامل نیستیم. این مذاکرات میان افغان‌ها است. آنها نخواستن که خارجی ها به عنوان تسهیل کننده و میانجی در این روند شامل باشند.”

از سوی هم عمران خان نخست وزیر پاکستان در ۷۵مین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از انجام مسوولت کامل کشورش نسبت به روند صلح افغانستان به جهانیان گفته است.

آقای خان گفته است: “پاکستان از آنچه که دارد بسیار خرسند است که بخشی از مسوولیت خود را در روند صلح افغانستان انجام داده است. رهبران افغان باید اکنون از این فرصت تاریخی برای دستیابی به آشتی و برقراری صلح استفاده کنند. “

قرار است در روز های نزدیک عبدالله عبد الله رییس شورای مصالحه ملی به دعوت عمران خان نخست وزیر پاکستان برای تقویت اجماع منطقه ای نسبت به روند صلح افغانستان به پاکستان سفر کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل