Connect with us

رویداد های اخیر

خواست تازه‌ی واشنگتن از امارت اسلامی؛ برای کسب مشروعیت باید حقوق زنان را تأمین کند

منتشر شده

در

(Last Updated On: حوت ۲۲, ۱۴۰۰)

نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان می‌گوید؛ امارت اسلامی برای کسب مشروعیت داخلی و جهانی باید حقوق زنان را تأمین، حفاظت و رشد بدهند.

رینا امیری در مصاحبه با صدای امریکا هرچند باز شدن مکاتب را به روی دختران در بهار پیش‌رو یک روزنه‌ی خوب میداند اما از جامعه جهانی می‌خواهد تا همگام مذاکره با امارت اسلامی، خواستار حضور زنان در میز مذاکره شوند.

برای به‌دست آوردن مشروعیت داخلی و جهانی، باید بر تأمین حقوق زنان پرداخته، حفاظت و رشد داده شود.

نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان همچنان می‌گوید؛ زنان و دختران افغان باید، مطابق به اسلام و تعهدات حقوقی بین‌المللی که افغانستان آن را امضا کرده است، نه تنها در بخش آموزش و صحت بل باید ظرفیت کار در تمام بخش ها را داشته باشند.

خانم امیری می‌گوید که:” زنان و دختران باید ظرفیت کار در همه بخش‌ها را داشته باشند، نه فقط در بخش آموزش و صحت، آنان باید حق شرکت در اعتراضات مسالمت‌آمیز، آزادی بیان، آزادی تحرک و آزادی‌های که به گفته آنان مطابق به اسلام و تعهدات حقوقی بین المللی که افغانستان آن را امضا کرده است، را داشته باشند.”

هرچند به باور بانو امیری تعلیم وتربیه دختران ، رفاع اجتماعی و اقتصادی جوامع را بهبود بخشیده و می‌تواند به رشد و نوآوری افغانستان بیشتر کمک کند.

اما او از جامعه جهانی تقاضا می‌کند تا هنگام مذاکره با امارت اسلامی خواستار حضور زنان در میز مذاکره شوند و از سازمان‌های که در افغانستان کار می‌کنند نیز میخواهد تا زنان را در سطح رهبری بگنجانند.

خانم امیری می‌گوید که:”بنابراین من فکر می‌کنم که با حمایت بین المللی و با حمایت مردان افغان، زنان افغان می‌توانند پیشرفت کنند، اما نیاز به پاسخگویی وجود دارد و باید یک فشار جمعی و همبستگی بین افغان ها و جامعه بین المللی وجود داشته باشد تا از زنان و دختران حمایت کنند و اجازه ندهند دستاوردهای بزرگ دو دهه گذشته معکوس شود.”

هرچند نگرانی ها در مورد از دست رفتن دست آوردهای دو دهه‌ی گذشته در نزد فعالان و مدافعان حقوق زن وجود دارد اما امارت اسلامی بر رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان ، خود را متعهد می‌داند.

فرح مصطفوی، فعال حقوق زن گفت:” این صحبت شان مشکل زن افغانستان را به شکل شاخه یی و کوتا مدت حل میکند نه این که امید به حل شدن مشکل زن افغانستان به شکل ریشه یی و دراز مدت میتواند باشد به دلیل اینکه شروط جامعه جهانی در پهلوی حقوق زن افغانستان حق بشر افغانستان و تشکیل حکومت مشارکتی و فراگیر قومی هم نیز در نظر است در پهلوی دیگر شرایط.”

امارت اسلامی هم، یکبار دیگر بر رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، اما در چارچوب منافع ملی و ارزش های اسلامی خود را متعهد می داند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی گفت:”اقدامات بسیار جدی و قابل ملاحظه را برداشته شده که خوشبختانه ما در عرصه حقوق بشری در کشور خود کدام نگرانی نداریم در تمام بخش ها به خصوص بخش زنان کشورما نیز از حقوق شان برخوردار است امارت اسلامی تمام حقوق که شهروندان ما دارد در چوکات منافع ملی و ارزش ها اسلامی به آنها متعهد است و ما کدام نگرانی ما در این عرصه نداریم.”

پیشتر نماینده خاص امریکا برای زنان افغانستان صدایش برای دادخواهی زنان افغان را پس از عربستان سعودی در دوحه قطر بلند کرد. او با برخی از مقام‌های قطری درباره‌ی حقوق بشر، حقوق زنان و اهمیت رهبری جهان اسلام در مورد این موضوعات بحث و گفتگو کرده است.

رویداد های اخیر

پاکستان مرحلهٔ جدید اخراج مهاجرین افغان را از امروز به اجرا می‌گذارد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۷, ۱۴۰۳)

انتظار می رود از روز دوشنبه (۲۷حمل) حکومت پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغان را به اجرا بگذارد.

اما این مرحله با گذشته فرق دارد و کسانی را در بر می گیرد که سند اقامت در پاکستان را در دست دارند.

این پناهجویان سند ACC یا کارت شهروندی افغان و POR یا شهادتنامه ثبت نزد حکومت پاکستان را دارند.

شمار آنها هم به حدود ۸۵۰ هزار تن می‌رسد که سال‌ها و دهه‌ها را در پاکستان سپری کرده اند.

بر اساس آمار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان، پس از اگست سال ۲۰۲۱ بیش از ۶۰۰ هزار تن از افغان‌ها، راه پاکستان را پیش گرفتند.

مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان و اداره‌های سازمان ملل متحد تخمین می‌کنند که بیش از نیم میلیون تن در جریان کمتر از شش ماه گذشته از پاکستان اخراج شده اند یا به صورت داوطلبانه به افغانستان باز گشته اند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان، در یازدهم مارچ امسال آماری را نشر کرد و گفت که نزدیک به دو میلیون پناهجوی افغان در پاکستان بسر می‌برند و برای رسیده‌گی به آنها به ۳۶۸ میلیون دالر در سال ۲۰۲۴ نیاز دارد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

در اثر رویدادهای ترافیکی در روزهای عید بیش از ۵۰ تن جان باخته اند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۷, ۱۴۰۳)

همه ساله روزهای عید گواه رویدادهای ترافیکی است. امسال هم بر اساس آمار ریاست عمومی پولیس ترافیک ۱۸۲ رویداد ترافیکی در کشور صورت گرفته که در نتیجه این رویدادها بیش از ۵۰ تن جان باخته و ۱۸۲ تن دیگر زخمی شده اند.

حسیب‎الله مختار، رئیس عمومی پولیس ترافیک می‌گوید که در سه روز عید ۱۰۲ رویداد ترافیکی بوقوع پوسته.

بیشتر این رویدادها در ولایت‌های هرات، غزنی و پکتیا بوقوع پیوسته است.

به گفته‌ی آقای مختار رویدادهای ترافیکی نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است زیرا امسال تدابیر بیشتری روی دست گرفته شده بود و همچنان قطعات و کندک‌ها را در مسیر شاهراه‌ها موظف ساخته بودند.

رعایت نکردن قوانین ترافیکی، خرابی سرک‌ها و شاهراه و همچنان کهنه بودن وسایط نقلیه، استفاده افراد زیر سن از موترسایکل و بی احتیاطی رانندگان از عوامل عمده رویدادهای ترافیکی دانسته می‌شود.

این در حالی است که بر بنیاد آمارهای ریاست عمومی پولیس ترافیک ،نزدیک به ۲هزار رویداد ترافیکی در سال ۱۴۰۱ و نزدیک به ۴هزار رویداد ترافیکی در سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی در سراسر کشور رخ داده بود، اما امسال تنها ۱۸۲ رویداد ترافیکی بوقوع پیوسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

برشنا: بارندگی‌های اخیر باعث تولید برق در بند‌ها شده است

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۷, ۱۴۰۳)

شرکت برشنا اعلام کرده که بارندگی‌های اخیر باعث تولید برق در بند‌های نغلو، سروبی و ماهیپر شده است.

این شرکت امروز دوشنبه (۲۷ حمل) در اعلامیه‌ی گفته با توجه به بارندگی‌های اخیردر کشور، سطح تولید برق دربندهای نغلو، سروبی و ماهیپر افزایش یافته است.

این شرکت افزوده است که در۲۴ ساعت گذشته تولید برق دراین فابریکه‌ها اضافه شده است که در تمام شبکه‌های عمومی تقسیم شده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!