رویداد های اخیر

خواست غنی از سازمان همکاری اقتصادی برای پشتیبانی از تلاش های صلح افغانستان

Published

on

(Last Updated On: حوت ۱۵, ۱۳۹۹)

محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور از رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی «ایکو» خواسته است که از تلاش‌ها برای صلح و برقراری آتش‌بس در افغانستان حمایت کنند.

آقای غنی در چهاردهمین نشست ایکو نقش پاکستان در روند صلح افغانستان را مهم عنوان کرد و تاکید کرد، در صورت ناکام شدن روند صلح افغانستان پاکستان نیز آسیب خواهد دید.

آقای غنی گفته است: ” ما، مردم و دولت افغانستان و شرکای بین‌المللی ما نیاز فوری به آوردن صلح را احساس می‌کنیم. حمایت شما برای به دست آمدن یک آتش‌بس همه‌جانبه به خاطر سرعت بخشیدن مذاکرات دوحه خیلی مهم است.”

وی افزوده است: “یک انتخابات سرتاسری که از نظارت نهاد های بین المللی را داشته باشد تا رییس جمهوری آینده افغانستان انتخاب شود، این ها معیار های مهمی برای تامین توازن از بهر دوام قانون اساسی و تغییر منظم قدرت خواهد بود.”

در همین حال رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه گفته است:” افغانستان در قلب آسیا قرار دارد و ما برای ختم جنگ در این کشور در دوره حساس تاریخ قرار داریم.”

ریس جمهور غنی در کنار مهم دانستن پشتیبانی کشور های منطقه نقش پاکستان را بیشتر از همه در موفقیت روند صلح افغانستان تاثیر گذار می داند و می گوید که در صورت ناکام شدن روند صلح افغانستان پاکستان نیز آسیب خواهد دید.

از سوی هم عمران خان نخست وزیر پاکستان در این نشست گفته است: “صلح در افغانستان برای موفقیت چنین ادغام فزیکی بسیار مهم است. آرزو دارم که گفتگوهای میان افغان ها به صلح دایمی در افغانستان بیانجامد.”

قربان قلی بردی محمدوف رییس جمهور ترکمنستان گفته است: ” مهمترین چیز برای افغانستان مساله صلح است. ما این کشور را برای رسیدن به صلح دوامدار پشتیبانی می کنیم.”

در این نشست مجازی، سران کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، ازبیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان به میزبانی اسلام آباد به عنوان رییس دوره ای نشست سران ایکو، شرکت داشتند.

Trending

خروج از نسخه موبایل