خبرهای تازه

خواست وزارت خارجه بر منع پناهجویان افغان برای اعزام به جنگ سوریه

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

وزارت امور خارجه از کشور های میزبان پناه جویان افغان می خواهد، که از تهدید شهروندان افغان به رفتن درجنگ سوریه خود داری کنند.

مخالفان دولت سوریه در نامه ای به حکومت افغانستان خواستار مانع شدن از ورورد شهروندان افغان برای جنگیدن در سوریه شده اند.

در این نامه نگاشته شده که پناه جویان افغان مرتکب کشتار های بی رحمانه و جنایت جنگی در سوریه شده و از سوی ایران برای یاری رساندن به بشار الاسد، رییس جمهوری سوریه وادار به جنگیدن در این کشور میشوند.

وزارت خارجه نیز حضور افغانها در جنگ سوریه را نگران کننده خوانده می گوید، شماری از کشور های میزبان پناه جویان افغان آنان را با تهدید وادار به چنین کاری می سازند.

شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه می گوید: “نه تنها از متن این نامه بلکه از طریق گزارش ها از مجاری رسمی دولت افغانستان از این موضوع اگاه است، که مهاجرین افغان در کشور های میزبان با تهدید و یا هم تشویق به فعالیت های خلاف اصول بین المللی گماشته میشوند.”

بر بنیاد گزارش ها، ایران با وعده پول و سند اقامت دایمی افغان ها را به جنگ سوریه برای جنگیدن به جبهات نخست جنگ سوریه میفرستد و افغان ها بیشتر از میان پناهجویان آسیب پذیر و فقیر در داخل ایران جذب میشوند.

شماری از نمایند گان مجلس نیز خواستار اقدامات جدی حکومت برای مانع شدن از ورورد افغانها به جنگ سوریه اند.

سید اکرام، عضو مجلس نماینده گان می گوید: “بسیار جای تاسف است، که افغانها در سوریه می جنگند و حکومت باید مانع این کار شود”.

بر اساس گزارش ها، پناه جویان افغان که در ایران حتی گذرنامه ندارند، اما پس از یک دوره آموزشی از طریق هواپیما به سوریه منتقل می شوند.

پیش از این نیز رهبر مذهبی ایران در دیدار با اعضای خانواده پناه جویان افغان که در جنگ سوریه کشته شده بودند، همدردی کرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل