Connect with us

رویداد های اخیر

خواست چین از طالبان برای پایان جنگ در افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: اسد ۶, ۱۴۰۰)

چین از طالبان خواسته است که برای پایان بخشیدن به جنگ و بازسازی افغانستان نقش مهم ایفا کنند.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین امروز با یک هیات ۹ نفر طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر دیدار کرده است.

طالبان گفته اند که این هیات برای دو روز به چین رفته و قرار است در مورد روند صلح افغانستان و مسایل امنیتی با مقام های چینی گفتگو کنند.

از سوی هم وزارت امور خارجه افغانستان در اعلامیه ای گفته است که چین حکومت را از این سفر هیات طالبان باخبر کرده بود.

بر اساس اعلامیه، هدف از این دعوت از سوی، ابراز نگرانی این کشور مبنی بر “وضعیت امنیتی در افغانستان، حضور جنگجویان و تروریستان خارجی در کنار طالبان و حمایت دولت چین از گفتگوهای صلح و توافق سیاسی می‌باشد.”

این وزارت افزوده است که دولت چین در این دیدار، نگرانی عمیق خویش را مبنی بر حملات اخیر طالبان که سبب کشتار روزافزون مردم بی‌گناه و بی‌جاشدن ده‌ها هزار تن گردیده است، بیان کرده است.

در اعلامیه آمده است که چین از طالبان خواسته است تا “به راه حل سیاسی تن داده و روابط خود را با تروریستان منطقه‌یی و بین‌المللی قطع کنند.”

بر اساس اعلامیه: “با توجه به تهدیدات مشترک امنیتی و منافع مشترک سیاسی و اقتصادی، و در روشنی صحبت‌های اخیر میان رؤسای جمهوری و وزرای خارجۀ دو کشور، جمهوری اسلامی افغانستان انتظار دارد تا دولت چین در راستای تقویت اجماع منطقه‌یی و اعمال فشارهای بین‌المللی بر طالبان در جهت قطع خشونت‌ها، برقراری آتش‌بس، تأمین صلح و ختم حضور تروریستان خارجی در افغانستان، نقش ارزندۀ خود را ایفا نماید.”

رویداد های اخیر

وزیر خارجه پاکستان خواستار احیای گروه تماس سازمان شانگهای برای افغانستان شد

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۲, ۱۴۰۳)

اسحاق دار، وزیر خارجه پاکستان روز سه‌شنبه (۱جوزا) در نشست شانگهای گفت که امارت اسلامی باید به اصل سیاست همه‌شمول و رعایت تمام حقوق افغان‌ها پابند باشد.

او گفت: «گروه تماس برای افغانستان به منظور ایجاد پلتفرمی برای همکاری عملی، در سازمان شانگهای احیا شود.»

نخستین نشست گروه تماس سازمان شانگهای درباره افغانستان سال ۲۰۲۱ برگزار شد.

معاون صدراعظم و وزیر خارجه پاکستان از امارت اسلامی بار دیگر خواست که جلو گروه‌های تروریستی در افغانستان را بگیرد.

او گفت: «ما از حکومت موقت افغانستان می‌خواهیم که اقدمات ملموس و موثر را اتخاد کند تا در نتیجه آن خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نشود.»

این درحالیست که امارت اسلامی بارها با رد اتهام‌های پاکستان گفته است که، اجازه نمی‌دهد خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده شود.

او تاکید کرد که امارت اسلامی اصول پذیرفته‌شده جهانی از جمله مشارکت و احترام به حقوق همه افغان‌ها به خصوص زنان و دختران را رعایت کند.

همچنان، معاون صدراعظم پاکستان خواهان روابط معنادار جامعه جهانی با امارت اسلامی به منظور بهبود شرایط اقتصادی و رسیدگی به وضعیت بشری افغان‌ها شد.

دار روز دوشنبه (۳۱جوزا) به آستانه، پایتخت قزاقستان سفر کرد تا در نشست دو روزه شورای وزیران خارجه سازمان شانگهای شرکت کند.

Continue Reading

تجارت

بودجه مالی سال ۱۴۰۳ بعد از بررسی همه جانبه توشیح شد

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۲, ۱۴۰۳)

سخنگوی امارت اسلامی افغانستان می‌گوید که بودجه ملی سال مالی ۱۴۰۳ هجری شمسی از سوی رهبر امارت اسلامی افغانستان توشیح شد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی افغانستان در صفحه‌ای ایکس‌اش نوشته است: «بودجه مالی سال ۱۴۰۳ هجری شمسی از طرف رهبر امارت اسلامی افغانستان بعد از برسی همه جانبه توشیح شد.»

مجاهد می‌افزاید که در بودجه ملی سال مالی جاری، نیازمندی‌ها و اولویت‌های مردم به گونه گسترده در نظر گرفته شده و همچنان بودجه ملی امسال نیز مانند سال گذشته از عواید ملی کشور تهیه شده است.

سخنگوی امارت اسلامی افغانستان هم‌چنان بیان داشت که وزارت مالیه کشور، مانند گذشته، بودجه ملی امسال را هم در سیستم مالی جابجا و به بخش‌های (عادی و انکشافی) سال مالی جاری، با درنظر داشت شفافیت کامل رسیدگی خواهد کرد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

تاریخ برگزاری نشست سوم دوحه درباره افغانستان تعیین شد

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۲, ۱۴۰۳)

سازمان ملل متحد اعلام کرده که قرار است نشست سوم دوحه در مورد افغانستان در ۱۰ و ۱۱ ماه سرطان (۳۰ جون و ۱ جولای) برگزار شود.

این نهاد بین‌المللی روز سه‌شنبه (۱ جوزا)، با ارایه معلومات در مورد دیدار اخیر معاون سرمنشی سازمان ملل با مقام‌های امارت اسلامی و برخی از چهرهای افغان در بیانیه‌ای نگاشته است که در نشست آینده دوحه فعالان جامعه مدنی نیز حضور خواهند داشت.

این سازمان رسماً از امیرخان متقی دعوت کرده تا در این نشست اشتراک کند.

درهمین حال، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که در مورد اشتراک افغانستان در این نشست آینده دوحه گفتگوها جریان دارد.

برخی از آگاهان برگزاری این نشست را با توجه به وضعیت جهان مهم می‌دانند، زیرا به باور آنان نیاز است تا افغانستان عضو رسمی جامعه‌ی بین‌المللی باشد.

سازمان ملل هدف از نشست سوم دوحه را افزایش تعامل بین‌المللی با امارت اسلامی به‌صورت «منسجم و ساختارمند» عنوان کرده است.

گفتنی است که معاون سرمنشی سازمان ملل از ۲۹ ثور تا ۱ جوزا با مقام‌های امارت اسلامی و شماری از چهرهای سیاسی افغان در داخل کشور، از جمله حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان دیدار کرده است.

وی در این دیدار از امارت اسلامی خواسته است تا در نشست سوم دوحه در مورد افغانستان اشتراک کنند.

دیکارلو دو روز پیش به مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرا گفته بود که شروط امارت اسلامی برای اشتراک در نشست دوحه دشوار نیست.

این در حالی است که نماینده‌گان امارت اسلامی در دومین نشست سازمان ملل در دوحه که در ۲۹ و ۳۰ ماه دلو گذشته برگزار شده بود، به دلیل عدم پذیرش خواست‌های‌شان از سوی این سازمان اشتراک نکرده‌اند.

بربنیاد اطلاعات، ملاقات با سرمنشی سازمان ملل و اشتراک امارت اسلامی تنها به‌عنوان نماینده مردم افغانستان بدون حضور نماینده‌گان جامعه مدنی از خواست مهم امارت اسلامی برای اشتراک در نشست گذشته این سازمان بود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!