Connect with us

رویداد های اخیر

خیرخواه: در یک سال گذشته هیچ موردی کشته‌شدن خبرنگار در افغانستان ثبت نشده است

منتشر شده

در

(Last Updated On: سنبله ۱, ۱۴۰۲)

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت می‌گوید که در یک سال گذشته هیچ موردی کشته و یا زخمی‌شدن خبرنگار در افغانستان ثبت نشده و این وزارت متعهد بر حل مشکلات خبرنگاران در کشور است.

خیرالله خیرخواه در این مورد می‌گوید: «الحمدالله، ما در یک سال گذشته موردی کشته و یا زخمی‌شدن خبرنگار را نداریم و این یک خبر خوب است.»

از سویی هم، آقای خیرخواه در پاسخ به زندانی‌بودن هشت خبرنگار در پنج ولایت کشور گفته است که بازداشت این افراد ربطی به کار خبرنگاری آنان ندارد.

خیرخواه در پیوند به این موضوع گفته است که بعضی اوقات یک شخص به نام خبرنگار زندانی می‌شود که قضیه حقوقی‌اش جدا از کار خبرنگاری او می‌باشد.

او نیز گفته است که در یک سال گذشته معینیت فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ در ۱۶ ولایت، ۱۰۰ مکان تاریخی را سروی کرده است.

به گفته وی، در حدود ۶ هزار و ۲۳۲ اثر تاریخی جدید در ولایات گوناگون ثبت شده و در یک سال گذشته ۳۷۱ هزار گردشگر داخلی از مکان‌های مختلف کشور دیدن کرده‌اند.

در همین حال، مسوولان این وزارت همچنان گفتند که نشست‌های بزرگی را در ۳۴ ولایت کشور با استادان پوهنتون، متنفذین، محصلان و همه اقشار جامعه برگزار می‌کنند و نخستین نشست آن پنجشنبه آینده در ولایت‌ ننگرهار برگزار می‌شود.

رویداد های اخیر

امارت اسلامی به معاون گوترش: خواسته‌های ما را بپذیرید تا در نشست سوم دوحه اشتراک کنیم

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۱, ۱۴۰۳)

معاون رئیس الوزرای در دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل در کابل گفت که امارت اسلامی زمانی در نشست سوم دوحه شرکت خواهد کرد که «موقف» آن پذیرفته شود.

او گفت که افغانستان تحت کنترول کامل امارت اسلامی است و این کشور «یک امیر دارد و از آن اطاعت می‌شود.»

به نقل از ارگ، مولوی عبدالکبیر روز یک‌شنبه (۳۰ثور) به روزمری دیکارلو، معاون سیاسی انتونیو گوترش گفت: «نشست قبلی دوحه به دلیل برخی کاستی‌های برگزارکنندگان آن ناتمام بود و در نشست بعدی موقف امارت اسلامی پذیرفته شود تا هیئت امارت اسلامی در آن شرکت کند.»

سرمنشی سازمان ملل بار قبل از عدم اشتراک امارت اسلامی در نشست دوحه ابراز تاسف کرد، اما در عین‌حال گفت که پذیرش خواسته‌های امارت اسلامی معادل به رسمیت شناختن آن است.

این در حالی است که امارت اسلامی از سازمان ملل و دیگر کشورها می‌خواهد که آنها را به عنوان دولت مشروع افغانستان به رسمیت بشناسند.

مولوی کبیر گفت که امارت اسلامی به تمام تعهدات خود عمل کرده و «بر تمام جغرافیای افغانستان حاکم است…در سراسر افغانستان یک حکومت مرکزی حاکم است که یک امیر دارد و از آن اطاعت می‌شود.»

سازمان ملل قرار است نشست سوم دوحه با اشتراک نمایندگان خاص کشورها برای افغانستان را برگزار کند، اما تاریخی برای آن تعیین نکرده است. معاون سیاسی سرمنشی سازمان ملل به کابل سفر کرده و از امارت اسلامی برای شرکت در نشست دوحه دعوت کرد.

به نقل از خبرنامه ارگ، خانم دیکارلو درباره نشست دوحه به مولوی کبیر معلومات داد و گفت که «شروط امارت اسلامی برای اشتراک در این نشست دشوار نیست.» او ابراز امیدواری کرد که هیئت امارت اسلامی در نشست دوحه اشتراک کند.

او گفت که در نشست دوحه به شمول بانک جهانی، نمایندگان شماری از سازمان‌های بین المللی و کشورها نیز دعوت شده‌اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

دیدار و گفتگوی معاون ملل متحد با حامد کرزی و عبدالله عبدالله در باره نشست دوحه

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۱, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور و عبدالله عبدالله با روزماری دی‌کارلو، معاون سرمنشی ‎سازمان ملل متحد در امور سیاسی در رابطه با نشست سوم دوحه گفتگو کردند.

در اعلامیه‌ای دفتر آقای کرزی آمده است که آنان در این دیدار بر کمک و حمایت از مردم ‎افغانستان، تاکید کرده و گفته‌اند که آموزش در افغانستان را ضروری دانسته و برای دستیابی به صلح بر تفاهم ملی تاکید کرده‌اند.

معاون سرمنشی ‎سازمان ملل متحد در امور سیاسی که در سفری به کابل آمده است نیز با شماری از مقام‌‎های امارت اسلامی دیدار و گفتگو داشته است.  

Continue Reading

رویداد های اخیر

امارت اسلامی: در این شرایط دشوار در کنار مردم ایران قرار داریم

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۱, ۱۴۰۳)

امارت اسلامی افغانستان در اعلامیه‌ای امروز (دوشنبه، ۳۱ثور) گفته است که، با تأسف فراوان آگاهی یافتیم که در حادثه سانحه چرخبال، رئیس جمهور، ایران، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، وزیر خارجه داکتر حسین امیر عبداللهیان، امام جمعه تبریز حجة الاسلام آل هاشم، و هیات همراه شان جان‌های شانرا از دست دادند.

در اعلامیه آمده است که امارت اسلامی افغانستان و تمام افغان‌ها بخاطر این رویداد المناک عمیقاً غمگین و متاثر می‌باشند.

اعلامیه  افزوده است که: «ما با جمهوری اسلامی ایران و مردم آن کشور در این غم خود را شریک می دانیم و مراتب تسلیت خویش را به تمام خانواده‌های قربانیان، ملت و حکومت ایران تقدیم می‌نمائیم.

در اعلامیه همچنان آمده است که: «در این شرایط دشوار در کنار مردم ایران قرار داریم و به تمام قربانیان این رویداد، مغفرت و به خانواده‌های شان استدعا صبر می نماییم.

چرخبال حامل رئیس جمهور ایران روز یک‌شنبه در راه برگشت از ولایت آذرباییجان به تبریز دچار سانحه هوایی شد و بدنه چرخبال تا هنوز هم در میان جنگل‌های انبوه منطقه است.

بر مبنای قانون اساسی ایران، معاون رئیس جمهور به صورت فوری مسوولیت‌های امور را به عهده گرفته و زمینه برگزاری انتخابات را فراهم می‌کند.

انتخابات بایستی در مدت پنجاه روز برگزار شود تا مردم رئیس جمهور جدید را برگزینند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!