خبرهای تازه

دادستانی کل ۲۵۲۷ پرونده‌ی خشونت علیه زنان را بررسی کرده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

دادستانی کل کشور از بررسی ۲۵۲۷ پرونده‌ی خشونت علیه زنان خبر می‌دهد.

دادستانی کل می‌گوید که بیشتر این پرونده‌ها، لت کوب خانم ها، تجاوز جنسی، آزار و اذیت، نکاح اجباری و ممانعت از حق کار، بوده است.

این نهاد می‌افزاید که بیشترین این خشونت ها در ولایت های کابل، هرات، بلخ و قندهار به ثبت رسیده که لت و کوب، تجاوز جنسی، نکاح اجباری و منع تصرف در اموال و ارث از درشت ترین این موارد بوده است.

جمشید رسولی سخنگوی دادستانی کل میگوید: “۱۲۴۰ این قضایا را لت و کوب خانم ها تشکیل می دهد. همچنان آزار و اذیت خانم ها یا زن ها ۲۶۳ مورد را تشکیل می دهد و به همین شکل مورد دیگری که می توانیم از تجاوز جنسی بگوییم ۱۴۹ مورد از این موارد تجاوز جنسی است و ۲۱۷ مورد هم دشنام و تحقیر خانم ها است.”

در همین حال دادستانی کل کشور می افزاید که حضور ۲۲ در‌صدی کارمندان زن در ادارات این نهاد سبب گردیده است تا ثبت قضایای خشونت در برابر زنان افزایش یابد.

آقای رسولی می‌افزاید: “اگر ما در سال های قبل قضایای را ثبت می کردیم و مورد رسید‌گی قرار می دادیم. از زمانی که حضور سارنوال ها (دادستان‌ها) خصوصا در ولایات افزایش یافته است. خوشبختانه که ثبت قضایای خشونت علیه زنان نیز افزایش یافته است.”

گزارش‌های چندین سال پسین در رابطه با خشونت در برابر زنان افغان نشان می‌دهد که بالاتر از ۹۰ در صد خشونت در محیط خانه اتفاق افتاده است و با وجود تلاش‌های زیاد که در سال‌های پسین در زمینه تامین حقوق زنان در افغانستان از جانب حکومت صورت گرفته است، هنوز هم زنان افغانستان با خشونت‌های خانوادگی مواجه اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل