اخبار ساحوی

داعش و القاعده در تلاش ایجاد خلافت اسلامی در ولایت بدخشان اند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

مقام های محلی بدخشان می گویند که ۶۰۰ خانواده گروه داعش و القاعده که شهروندان برخی کشور های آسیایی اند در این ولایت حضور دارند و دره خستک ولسوالی جرم این ولایت را مرکز فعالیت خویش انتخاب کرده اند.

والی بدخشان، ذکریا سودا، می گوید: “گروه داعش پس از ولایت هلمند و ننگرهار که شکست خوردند حال تصیم دارند با همکاری گروه القاعده که تمامی شان خارجی ها اند در خسک ولسوالی جرم بدخشان مرکز خلافت بسازند. اگر جلو این گرو گرفته نشود، خطر بزرگ پس از صلح به افغانستان و خاورمیانه است.”

الطاف الله علیزی، فرمانده لوای ارتش در بدخشان، می گوید:” این دره خستک که چندین سال است زیر حاکمیت گروه القاعده و داعش است مرز های این دره با کشور پاکستان، چین و تاجکستان به روی ترورستان باز است و منبع درآمد شان از این دره استخراج طلاه است، از طریق مرزهای باز بدخشان به کشور های بیرونی صادر می کنند.”

مقام های نظامی بدخشان می گویند که شبکه انصار الله، گروه ترکستان شرق،حرکت اسلامی ازبیکستان از گروه هایی اند که مستقیم با داعش و القاعده در ولسوالی های جرم، وردوج و راغستان ولایت بدخشان همکاری دارند.

آنان می افزایند که بیش از دوهزار طالب به شمول این گروه ها در ۲۲ ولسوالی بدخشان درگیر جنگ اند. 

اسدالله محمدی، فرمانده بدخشان، چنین می گوید: “در جریان جنگ های هفته که گذشت شماری از نیرو های امنیتی جان باختند و شماری زخمی شدند و تلفات به دشمن نیز وارد شده است. گروه های در برابر نظامیان جنگ می کنند که همه خارجی ها اند.”

محمد علی احمدی، معاون اول لوای عملیات های خاص در شمال، گفت: “گروه های خارجی که در دره هستند از جنگ افزار های پیش رفته در برابر ما استفاده می کنند بیشتر این جنگ جویان شهروندان کشورهای خاورمیانه اند و افراد شان که در جنگ کشته می شوند از نزدشان بیشتر از ۱۰هزار دالر آمریکایی به دست آمده است.”

در عین حال باشندگان دره خستک ولسوالی جرم می گویند که گروه های خارجی القاعده و داعش که همرا با خانواده های شان، خانه های مسکونی آنان را به زور گرفته اند.

یکتن از باشنده گان خستک چنین می گوید: “ما را از خانه های مان بیرون کردند و فامیل های خود را که تمام شان خارجی های سیاه پوست اند جابجا کردند.”

باشنده دیگری دره خستک می گوید: “خارجی ها هستند سلاح و مهماتی دارند که حکومت ما ندارد. تمام شان از پول دالر کار میگیرند. هر جا را که می گیرند، مردم محل را از آنجا بیرون می کنند.”

بدخشان از نا امن ترین ولایت های کشور در شمال شرق است. این ولایت با کشور های پاکستان، تاجکستان و چین هم مرز است. گروه طالبان، القاعده و داعش از دره خستک به تازگی ولسوالی راغستان و بخش های از ولسوالی جرم را سقوط داده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل