مسابقات المپیک توکیو 2020

دانش آموخته دانشگاه امریکایی اولین بازی اش را در المپیک توکیو انجام داد

Published

on

(Last Updated On: اسد ۶, ۱۴۰۰)

نگاره شاهین، جودوکار افغان تیم مهاجران المپیک توکیو ۲۰۲۰، در برابر حریف برازیلی‌اش تن به شکست داد.

خانم شاهین جودو کار اهل افغانستان که در کشور روسیه زندگی می‌کند و عضو تیم پناهند‌گان کمیته بین‌المللی المپیک است امروز (چهارشنبه، ۶ اسد) در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو و در وزن ۷۰ کیلوگرام جودو به میدان رفت و از حریف برازیلی‌اش بنام ماریا پورتلا دارنده مدال برنز جهان، که دو بار قهرمان قاره امریکا شده و برنده سه عنوان قهرمانی گراند اسلم است، شکست خورد.

نگاره شاهین، نخستین دختر افغان است که در رشته جودو، راهی رقابت‌های المپیک توکیو شد.

خانم نگاره رقابت‌های بی‌شمار ملی و بین‌المللی جودو را انجام داده که می‌توان شرکت از بازی‌های آسیایی هانگ کانگ، رقابت‌های بزرگ جودو یا (Grand Slam) را در دوسلدورف آلمان و روسیه نام برد.

خانم شاهین به صدای امریکا گفته است که نخست مصروف تمرینات کاراته بود، اما وقتی در وزن او در رشته کاراته رقیب نداشت، در رقابت‌هایی که در پاکستان برگزار شده بود، روی تشک جودو رفت و پس از آن استعدادش را در “جودو” یافت.

خانم شاهین به عنوان یک ورزشکار افغان به نمایندگی از فدراسیون بین‌المللی جودو در رقابت‌های توکیو حضور یافته است.

نگاره شاهین که مصروف تحصیل دوره ماستری در بخش تجارت بین‌المللی در روسیه است از آینده دختران افغانستان ابراز نگرانی می‌کند، اما می‌گوید که اگر دختران علاقمند ورزش اند، نباید در رسیدن به هدف شان عقب نشینی کنند.

خانم شاهین در افغانستان بدنیا آمده است، اما زمانی که وی شش ماه داشت فامیل‌اش نخست به ولایت ننگرهار و سپس به پاکستان و از آنجا به روسیه مهاجر شده اند.

نزدیک به دو دهه بعد، وی برای اولین بار به کشور زادگاه خود بازگشت تا در دانشگاه امریکایی افغانستان تحصیل کند.

از نظر شاهین، حضور نمادین وی در بازی‌های المپیک به نمایندگی از میلیون‌ها پناهنده در سراسر جهان قابل چشم پوشی نیست.

وی به الجزیره گفت: “حضور من باید به همه دختران جوان افغان که آرزوی بازی‌های المپیک را دارند باید امیدوار کننده باشد.”

وی در ادامه افزوده است: “من با آن موانعی که همه روبرو اند، روبرو شده ام. اما اگر من میتوانم این کار را انجام دهم، آنها نیز می توانند. سخت است اما هیچ چیزی از توانایی انسان خارج نیست.”

وی همچنان گفته است که:”آنچه را که واقعا به آن علاقه دارید پیدا کنید و بدون توجه به آنچه که هست دنبال کنید.”

او می گوید جودو از نظر تحصیلی به او کمک کرده است. او در ادامه گفت: “جودو به من کمک کرد تا نه تنها در امتحانات بلکه در زندگی روزمره، چه در بحث‌ها، مسابقات و یا بیشتر، اعتماد به نفس خود را تقویت کنم.”

Trending

خروج از نسخه موبایل