خبرهای تازه

دانش: رویکرد افراطی طالبان سبب توقف مذاکرات صلح شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری میگوید نهادهای بین االمللی باید گروه طالبان و حامیان آنرا وادار به رعایت قوانین بین المللی بشر دوستانه کنند.

آقای دانش با ابراز این مطلب می‌افزاید که گروه طالبان به هیچ تعهد شان پا بند نیستند و رویکرد افراطی شان سبب متوقف شدن مذاکرات صلح در کشور شد.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در گرامی داشت از هفتادمین سالگرد پیمان ژینوا در کابل میگوید: “طالبان می خواهند به مردم افغانستان فشار بیاورند تا از طریق آن فضایی بی اعتمادی  را ایجاد کرده و میان مردم و حکومت فاصله ایجاد کند. مردم افغانستان از طرح موافقت‌نامه صلح اخیر حمایت نکرده ابراز نگرانی هم کردند.”

آقای دانش تاکید می‌کند که طالبان در صدد جنگ و تطبیق حکومت امارتی شان در کشور اند، و این رویکرد افراطی شان سبب متوقف شدن مذاکرات صلح و بی باوری رییس جمهور امریکا بر این گروه شد.

آقای دانش می‌افزاید: “حکومت افغانستان از صلحی استقبال میکند که بر مبنای آتش‌بس، اعتمادی ، کاهش خشونت و مذاکره بین الافغانی آغاز شود نه طرح حکومت موقت و نه تعویق انتخابات را می خواهد.”

در همین حال سیما سمر وزیر دولت در امور حقوق بشر میگوید که باید حکومت به دادگاه بین المللی جزایی اجازه دهد تا  برای تامین عدالت به جرایم سنیگن در کشور رسیدگی کند.

از سویی هم خانم سمر تاکید می‌ورزد که باید کسانی را که مرتکب جرایم سنگین در کشور شده اند، را نباید به قدرت برگرداند؛ در غیر آن صورت “مردم تجربه دهه هفتاد” را تکرار خواهند کرد.

با این حال دادستانی کل نیز خواستار ایجاد قوانین ملی و بین المللی برای کاهش جنگ در کشور است، و تاکید می‌کند که باید گروه‌های هراس افگن شامل قوانین بین المللی شوند.

فرید حمیدی دادستان کل میگوید: “در ظرف هفتاد سال گذشته کنوانسیون ژینوا با آنکه  جنگ ها و درد مردم را کاهش داد، جان میلیون ها انسان را نجات داد اما تا هنوز ما در مصیبت جنگ روبرو هستیم.”

پیمان ژینوا  پر اهمیت ترین پیمان حقوق بین المللی  بشر دوستانه، برای افرادی که دیگر در جنگ نیستند می باشد.

بر اساس این پیمان طرف های درگیر جنگ می کوشند تا در هنگام جنگ جان و مال غیر نظامیان مصوون بماند.

Trending

خروج از نسخه موبایل