رویداد های اخیر

داکتر عبدالله: موقف طالبان در گفتگوهای صلح همیشه مبهم بوده‌ است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۳, ۱۴۰۰)

داکتر عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحهٔ ملی می‌گوید که طالبان خواهان استقرار یک نظام اسلامی اند، اما معنای آن را توضیح نمی‌‌دهند.

به گفته‌ی آقای عبدالله :”موضع آنان (طالبان) همیشه مبهم بوده‌است.”

وی دراین باره گفت:” آنها مواضع خود را مبهم ترک می‌کنند. آنها می گویند، ما خواهان استقرار یک نظام اسلامی هستیم، اما معنی آن را توضیح نمی‌دهند. رهبران چگونه انتخاب یا گزیده می‌شوند؟ آنها شورای اسلامی می خواهند. آیا انتخابی است؟ در صورت انتخاب ، بر چه اساسی؟ آنها دراین موارد هیچ چیز را شریک نساخته اند.”

عبدالله همچنین اظهار داشت که گروه‌های مختلف طالبان هر از گاهی با آنها تماس می گیرند: “گاهی اوقات آنها یادداشت می‌فرستند. پیام‌ها عمدتا یکسان هستند. حتی در نامه (که اخیراً برای سیاستمداران ارسال شده است) موضع بسیار مبهم است و شما نمی‌توانید تشخیص دهید که این موضع یک گروه است یا همه.”

آقای عبدالله که در یک گفتگویی ویژه با صدای امریکا گفته‌است که اخیرا با اعلام خروج نیروهای امریکایی از افغانستان موضع طالبان تغییر کرده‌است و مذاکره کننده اصلی آنان به پاکستان رفته‌ تا با رهبران خود مذاکره کنند، دستور بگیرند و موضع خود را تغییر دهند.

به گفتهٔ آقای عبدالله گروه طالبان به بهانه‌ٔ جهاد در برابر نیروهای خارجی به جنگ ادامه می‌دهند ولی تا سه ماه دیگر با خروج نیروهای آمریکایی، این بهانه را نخواهند داشت.

از سویی‌هم، قرار است کنفرانس استانبول برای صلح افغانستان به میزبانی کشور ترکیه برگزار شود اما گروه طالبان گفته‌اند تا زمانی که نیروهای خارجی به طور کامل از افغانستان بیرون نشوند آنان در هیچ کنفرانسی که در بارهٔ آیندهٔ افغانستان تصمیم گرفته شود، اشتراک نخواهند کرد.

داکتر عبدالله می‌گوید اگر طالبان به کنفرانس استانبول اشتراک نکنند، این نشست برگزار نخواهد شد.

در همین‌حال رییس شورای عالی مصالحهٔ ملی در بارهٔ حکومت افغانستان پس از خروج نیروهای امریکایی بیان داشته که « ما نمی‌توانیم این موضوع را رد کنیم که شرایط برای افغان‌ها، پس از خروج نیروهای آمریکایی بسیار دشوار خواهد شد و جنگ ادامه خواهد یافت.»

وی همچنین گفت که امیدوار است و آرزو می‌کند طالبان خواهان صلح باشند و در غیر این صورت جنگ ادامه خواهد یافت.

عبدالله اظهار داشت که نمی توان یک جنگ داخلی را منتفی دانست اما گفت: “امید خود را از دست ندهیم زیرا این یک بدترین سناریو خواهد بود. بنابراین، در این مرحله، تمام تمرکز باید بر روی چگونگی عملکرد آن (صلح) باشد. “

این در حالی‌ست که روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دو روز قبل آغاز شده‌ و قرار است این روند تا ۱۱ سپتامبر سال جاری به پایان برسد.

Trending

خروج از نسخه موبایل