اخبار ساحوی

دبیرکل ناتو: حمایت مالی نیروهای امنیتی افغانستان با خطر روبرو است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

اندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو گفته است که حمایت مالی جهانی از نیرو های امنیتی افغان با خطر مواجع است.

روز سه شنبه آقای راسموسن که در بروکسل گزارش سالانه ناتو را ارائه می‌کرد گفته است که دولت افغانستان با تاخیر امضا توافقنامه ی امنیتی کابل و واشنگتن تداوم کمک های جهانی را با خطر مواجه ساخته و اگر این کمک ها قطع شود دولت توانایی تامین هزینه ی نیروهای امنیتی خود را نخواهد داشت.

وی همچنان افزوده که دولت افغانستان نباید تاثیرات منفی عدم امضا این توافقنامه را بر کمک های جهانی به این کشور نادیده بگیرد.

به گفته ی او اگر موافقتنامه‌ ای که اساس حقوقی ماموریت آموزشی امریکا و ناتو را پس از ۲۰۱۴ در افغانستان مشخص میکند، وجود نداشته باشد، احتمال دارد که یگانه راه گزینه ی صفر باشد.

اندرس فوگ راسموسن سر منشی ناتو گفته است:” گزینه صفر’ به معنی خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان است؛ چنانچه شکست در مذاکرات مشابه میان دولت امریکا و عراق در سال ۲۰۱۱ منجر به آن شد که آمریکا به گزینه صفر رو آورد که روی همین مسأل تمامی نیروهای خود را از این کشور خارج کرد “

به باور دبیرکل ناتو اگر نیروهای ناتو پس از ۲۰۱۴ در افغانستان حضور نداشته باشند، بسیار مشکل خواهد بود که برای نیروهای امنیتی افغانستان منابع مالی جستجو شود.

وی در گزارش اش همچنان گفته است “من نمیدانم دولت افغانستان چگونه قادر است بدون کمک مالی جامعه جهانی، هزینه نیروهای امنیتی (۳۵۲ هزار نفری) خود را تامین کند. این وضعیت کمک‌های توسعه‌ی به افغانستان را نیز با خطر روبه رو میسازد.”

شماری از آگاهان سیاسی ونظامی با تایید گفته های سر منشی ناتو میگویند که اگر پیمان امنیتی امضا نشود افغانستان یک بار دیگر به دهه هفتاد برخواهد گشت.

میاگل خالد کار شناس مسایل سیاسی و نظامی میگوید:” چون ما مقابل به پدید تروریزم استیم ودنیا از این مسأله هراس دارد به این خاطر باید پیمان امنیتی امضا شود تا ما بتوانیم از نظر اقتصادی، امنیتی و نظامی برنامه های خود را تکمیل کنیم”.

از سوی هم محمد عبدوعضوی مجلس نماینده گان میگوید:” در شرایط کنونی امضای توافقنامه امنیتی با امریکا به نفع مردم افغانستان است و نیروهای امنیتی در مبارزه با هراس افگنی به حمایت جامعه ی جهانی نیاز دارند”.

کشورهای عضو ناتو تعهد کرده‌اند که پس از ۲۰۱۴ سالانه حدود ۴ میلیارد دالر برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان کمک می کنند. سرمنشی ناتو گفته که کشورهای عضو این سازمان حاضر اند در این ماموریت کمک کنند و منتظر امضای توافقنامه ی امنیتی کابل و واشنگتن اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل