Connect with us

جهان

دبیر کل ناتو: داعش در تلاش ایجاد خلافت در افغانستان است

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

دبیر کل ناتو میگوید که داعش در تلاش ایجاد خلافت اسلامی در افغانستان است.

دبیر کل ناتو در نشست گفتگوهای مدیترانه ای میگوید که داعش، القاعده و دیگر گروه های شورشی بزرگترین چالش برای آنها در افغانستان است. اما وی می‌افزاید که درب همکاری برای دیگر کشور ها جهت آوردن ثبات در افغانستان همچنان باز است.

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو ابراز میکند: “شاخه خراسان داعش تلاش دارد که دوباره در افغانستان جا پا پیدا کنند و یکی از چالش های که ما در افغانستان با آن روبرو هستیم داعش و القاعده است. بنا یکی از دلایل ادامه حضور مان جلوگیری از بازگشت طالبان و ایجاد خلافت توسط داعش است.”

وی علاوه میکند که بهترین گزینه برای مبارزه با هراس افگنان توانمند ساختن نیروی های داخلی است. او همچنان از کاهش نیروهای حمایت قاطع در سال آینده میلادی نیز خبر می‌دهد.

دبیر کل ناتو می‌افزاید: “ما تصمیم به کاهش حضور مان در افغانستان گرفته ایم و قرار است ۲۰۰ سرباز خود را از افغانستان که شامل مردها و زن ها میشوند در سال آینده بیرون کنیم؛ اما ما همچنان به تعهد خود برای ثبات در افغانستان باقی خواهیم ماند.”

اما رییس جمهور پیشین کشور در کنفرانس بین المللی کشورهای اسلامی راه بیرون رفت افغانستان از وضعیت کنونی را همکاری کشورهای منطقه و اسلامی می‌داند.

حامد کرزی رییس جمهور پیشین میگوید:” آرزومندم و از کشورهای اسلامی و برادر خود میخواهم تا از مساعی صلح برای افغانستان حمایت کنند تا بعد از چهل سال جنگ و ویرانی کشور ما صاحب صلح شود.”

این در حالیست که در سال جاری نیروی های حمایت قاطع پس از چند سال دوباره عملا وارد جنگ با گروه داعش در ننگرهار شدند و به تازگی نظامیان بین المللی در فراه نیز جابجا شده اند.

جهان

واکنش‌ها به جان باختن ابراهیم رئیسی

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۱, ۱۴۰۳)

جان باختن رییس جمهور وزیر خارجه و چند مقام دیگر ایران در پی سانحه‌ی هوایی با واکنش‌های جهانی روبه‌ور شده است. امارت اسلامی با ابراز همدردی با حکومت و مردم ایران گفته است که افغانستان در این شرایط دشوار در کنار مردم ایران ایستاده است.

بسیاری از سران کشورها در این باره اظهار نظر کرده‌اند. بعضی کشورهای نزدیک به ایران مانند روسیه مستقیماً به تمجید از ابراهیم رئیسی پرداخته است.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم ضمن ابراز تسلیت گفته که مردم چین دوست خوبی را از دست دادند.

محمود عباس، ریس تشکیلات فلسطینی، رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه، نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، اتحادیه عرب، صدراعظم مالیزیا ، دولت جاپان و رییس‌جمهور ونزوئلا در این باره پیام‌هایی منتشر کرده‌اند.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا هم چنین گفته است: «اتحادیه اروپا تسلیت صمیمانه خود را برای درگذشت رییسی، رییس‌جمهور و امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همچنین سایر اعضای هیأت و خدمه پرواز را در سانحه چرخبال ابراز می‌کند.»

رئیس‌جمهور مصر، حزب‌الله لبنان، رییس‌جمهور سریلانکا و پادشاه اردن هم پیام‌های تسلیت منتشر کرده‌اند. دولت پاکستان یک روز عزای عمومی و دولت سوریه هم سه روز عزای عمومی اعلام کرده اند.

شهباز شریف، صدراعظم پاکستان گفته است که: «اسلام‌آباد حدود یک ماه پیش میزبان سفر تاریخی رییس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران بود و بر اساس هم‌دردی با تهران در پاکستان عزای یک روزه اعلام می‌شود و پرچم کشورش نیمه افراشته خواهد بود.»

نارندرا مودی، صدر اعظم هند گفته است که: «مردم هند در این غم با مردم ایران شریک هستند و هیچ گاهی تلاش‌های رییس‌جمهور ایران در تقویت روابط هند و ایران را فراموش نخواهد شد.»

امارت اسلامی با ابراز همدردی با حکومت و مردم ایران گفته است که افغانستان در این شرایط دشوار در کنار مردم ایران ایستاده است.

شماری از چهره‌های سیاسی هم‌چون عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه در حکومت پیشین نیز با ابراز تسلیت، با مردم ایران همدردی کرده اند.

Continue Reading

جهان

ولیعهد سعودی و مشاور امنیت ملی امریکا با هم دیدار و درباره غزه و یک توافق دوجانبه گفتگو کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۰, ۱۴۰۳)

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی روز یکشنبه گزارش داد که محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید برای گفتگو درباره یک توافق دوجانبه گسترده و جنگ اسرائیل در غزه باهم دیدار کردند.

بر بنیاد یک اعلامیه، در این دیدار که در شهر ظهران عربستان سعودی صورت گرفت، «نسخه نیمه نهایی پیش نویس توافقنامه‌های راهبردی بین دو کشور که تقریباً در حال نهایی شدن است» بررسی شد.

واشنگتن و ریاض در مورد تضمین‌های امنیتی ایالات متحده و کمک‌های غیرنظامی هسته‌ای به عنوان بخشی از یک توافق گسترده تر که ایالات متحده امیدوار است منجر به عادی سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل شود، گفتگو کرده اند.

ولیعهد عربستان و مشاور ارشد امنیتی جو بایدن، رئیس جمهور امریکا همچنین در مورد نیاز به یافتن یک «مسیر معتبر برای ایجاد راه حل دو کشوری» برای اسرائیل و فلسطینی‌ها، توقف جنگ علیه حماس در غزه و تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه بحث کردند.

رویترز در اوایل ماه جاری گزارش داده بود که دولت بایدن و عربستان سعودی به دنبال نهایی سازی توافق هسته‌ای اند، با وجود اینکه عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی در هاله ابهام قرار دارد.

قصر سفید روز جمعه اعلام کرد سالیوان به عربستان سعودی و اسرائیل سفر خواهد کرد تا در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای از جمله غزه و تلاش‌ها برای دستیابی به صلح و امنیت پایدار در منطقه گفتگو کند.

 

Continue Reading

جهان

کشته شدن ۲ پولیس فرانسه در جریان حمله افراد مسلح به موتر حامل زندانیان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۶, ۱۴۰۳)

مقام‌های فرانسه اعلام کردند که در پی این حمله، یک زندانی محکوم به سرقت که در این موتر بود، فرار کرده و در حال حاضر فراری است.

بنابر گزارش رسانه‌های محلی، این زندانی فراری محمد امرا معروف به «مگس» است که ۳۰ سال سن دارد.

در این حمله ۲ مامور زندان از جمله راننده جان باختند و سه نفر دیگر به شدت زخمی شدند.

گفته می‌شود که محمد امرا به جرم دزدی زندانی شده بود و به خاطر پرونده‌های مرتبط با قاچاق مواد مخدر نیز شناخته شده است.

در همین حال، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و اریک دوپوند مورتی وزیر عدلیه این کشور با خانواده و همکاران افسران کشته شده، ابراز همدردی کردند.

مکرون در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که همه اقدامات لازم برای یافتن عاملان این جنایت انجام می‌شود تا عدالت اجرایی شود.

جرالد دارونین وزیر داخله فرانسه اعلام کرد که تعقیب جنایتکاران به طور گسترده آغاز شده است.

وی در ایکس نوشت: «از همه ابزارها برای یافتن این جنایتکاران استفاده می‌شود. به دستور من صدها پولیس بسیج شدند.»

اداره جرایم سازمان‌یافته و پولیس قضایی فرانسه اکنون در حال تحقیق و بررسی این حمله هستند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!