خبرهای تازه

دبیر کل ناتو: ما بیشتر از ضرورت در افغانستان باقی نخواهیم ماند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

نیروهای خارجی تا زمانی در افغانستان باقی خواهند ماند که امریکا و متحدانش مطمین شوند که دیگر این گروه برای آنها یک تهدید به حساب نمی آیند.

دبیر کل ناتو در دیدارش با وزیر دفاع امریکا تاکید می ورزد که حضور نیرو های امریکایی و متحدانش در خاک افغانستان تنها برای مساعد ساختن زمینه گفتگوهای صلح با طالبان است او همچنان می گوید که طالبان از راه نظامی هیچگاه پیروز نخواهند شد.

اما دبیر کل ناتو تا جای خاطر طالبان را جمع می کند، زیرا می گوید: تا زمانی در افغانستان باقی می مانند که از اینجا تهدیدی علیه امریکا و متحدان آن محسوس نباشد .

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو می‌گوید: “ما بیشتر از ضرورت در افغانستان باقی نخواهیم ماند و تا زمانیکه به هدف ما هم که همانا تبدیل نشدن افغانستان به لانه امن برای هراس افگنان است نرسیم از این کشور خارج نخواهیم شد. اما چیزیکه ما باید حالا انجام دهیم حمایت از گفتگوهای صلح است که خلیلیزاد به پیش می برد.”

از سوی هم روزنامۀ نیویورک گزارش داد است که امریکا و طالبان به یک پیش نویش دست یافته اند که بر مبنای آن طالبان وعده داده اند که افغانستان دیگر میزبان شبکه های هراس افگن نباشد و در مقابل امریکا هم خروج نیرو هایش را آغاز خواهد کرد.

اما به نظر می رسد امریکا برای کشاندن طالبان به میز گفتگو های صلح با حکومت افغانستان تلاش جدی دارد؛ اما اینسو دبیر کل ناتو در پنتاگون با وزیر دفاع امریکا  با موقف واشنگتن برای آمده ساختن شرایط گفتگو های رو در رو میان طالبان و حکومت افغانستان هم سویی می کند.

دبیر کل ناتو می‌افزاید: “طوریکه ما چندین بار گفتیم حضور ما در افغانستان برای فراهم کردن شرایط ، برای مذاکرات صلح است. ما برای اموزش، کمک و مشوره دهی نیرو های افغان هستیم تا زمانیکه انها به پای خود ایستاده شوند و مسوولیت تامین امنیت شان را خود شان بدست بگیرند.”

هرچند آوازه های از خروج نیروهای امریکا از افغانستان بالا گرفته اما پیشتر هم امریکایی ها گفته بودن که برای خروج شان هیچ زمان بندی وجود ندارد و تا زمانی که نظامیان افغان به همکاری نیاز داشته باشد اینجا باقی می مانند.

Trending

خروج از نسخه موبایل