خبرهای تازه

دبیر کل ناتو: ما دوباره به عملیات جنگی در افغانستان بر نمی گردیم

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

دبیر کل ناتو میگوید به جای فرستادن سربازان بین المللی به افغانستان نیاز است تا نیرو های امنیتی افغان بیشتر تقویت شوند.

 ینس ستولتنبرگ تاکید دارد که ناتو هرگز وارد عملیات جنگی در افغانستان نخواهد شد، اما حمایت این سازمان از سربازان افغان ادامه خواهد داشت.

“من واقعا” باور دارم که بهترین کاری را که در درازمدت انجام داده می‌توانیم این است که شمار زیادی سربازان ناتو را برای عملیات جنگی بزرگ نفرستیم، بلکه نظامیان افغان را تقویت کنیم تا خودشان برزمند، خود‌شان ثبات را تأمین کنند و به تنهایی بجنگند.”

این در حالیست که امریکا تا شش روز دیگر راهبردش در مورد افغانستان جنگ زده را اعلام می کند.

هنوز روشن نیست امریکا چه تصمیمی در برابر کشوری میگیرد که طولانی ترین جنگ ایالات متحده را تجربه کرده است.

پنتاگون شکستن بن بست در جنگ افغانستان را نیاز مند فرستادن 3 تا 5 هزار نظامی امریکایی به این کشور میداند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان نیز تغییر در وضعیت جنگی افغانستان را نیازمند فرستادن 3 تا 5 هزار تفنگدار دیگر امریکایی میداند.

دبیر کل ناتو اما میگوید سربازان بین المللی هرگز دیگر وارد عملیات رزمی نخواهند شد.

ینس ستولتنبرگ دبیر کل  ناتو می گوید: “این امکان وجود ندارد که ناتو عملیات جنگی را در افغانستان دوباره آغاز کند. ما به آموزش و مشوره دهی به نیروهای افغان و حمایت از آنان ادامه خواهیم داد. آنان توانا و مسلکی ثابت شده‌ ما به همکاری های خود با آنان در بخش‌های آموزش و مشوره دهی و همچنان حمایت مالی ادامه خواهیم داد.”

اما خواست وزارت دفاع افغانستان از امریکا چیست؟ وزارت دفاع ملی کشور نیز از امریکا میخواهد برای موفقیت در جنگ با تروریزم  تعهدات اش برای تجهیز نظامیان افغان با جنگ افزار های سنگین را عملی کند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی در صحبت با آریانانیوز گفت: “ما میخواهم که امریکا تعهدات اش برای تقویت نیرو های امنیتی افغان را عملی سازد و نیاز است تا نیرو های ما با جنگ افزار های پیشرفته مجهز شوند.”

امریکا و متحدانش 14 سال تمام برای آوردن ثبات در افغانستان جنگیدن اما هنوز هم افغانستان درگیر جنگ است. از دید دولت افغانستان تنها راه رسیدن به صلح نشانه گرفتن لانه های هراس افگنی در بیرون از مرز های این کشور است.

گزارشگر: فواد ناصری

Trending

خروج از نسخه موبایل