رویداد های اخیر

دختران ربات‌ساز افغانستان به پوهنتون‌های مختلف امریکایی راه یافتند

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۲, ۱۴۰۲)

تیم دختران ربات‌ساز افغانستان که تقریباً دو سال می‌شود در قطر  بسر می‌برند حالا هر یک از اعضای این تیم به تازگی از پوهنتون‌های مختلف امریکا قبولی دریافت کرده‌اند.

این دختران قرار است هر کدام شان در رشته‌های مختلف تحصیل کنند و از این‌که این فرصت تحصیلی برای‌شان آماده شده خرسند هستند.

فلورانس پویا، کاپیتان تیم ملی دختران رباتیک کشور می‌گوید: «من توانستم به یکی از بهترین پوهنتون‌های امریکا در بخش انجنیری کامیاب شوم و قرار است این دوره تحصیلی جدید را در پوهنتون دولتی اوهایو در رشته انجنیری هوا فضا آغاز کنم.»

هر کدام از این دختران بیش از چهار سال می‌شود در تیم ملی رباتیک کار می‌کنند، اما حالا دوره تعلیمی آنها ختم شده است و قرار است صفحه تازه در زندگی تحصیلی شان باز شود.

الهام منصوری، عضو تیم ملی دختران رباتیک کشور می‌گوید: «رشته ای که می‌خواهم در آن تحصیل کنم رشته انجنیری میخانیک می‌باشد و امیدوارم روزی بتوانم برگردم به کشور خود و هرچه آموختم به نسل آینده و نسل نوین افغانستان انتقال بدهم تا همه با هم دست به دست هم بدهیم و یک افغانستان آباد و آزاد بسازیم.»

آصفه امینی، عضوتیم ملی دختران رباتیک کشور می‌گوید: «خوشحال هستم که توانستم قبولی پنج پوهنتون امریکایی را بدست بیاورم که از آنجمله نیوادا لاس ویگاس می‌باشد که در این پوهنتون در بخش کمپیوتر ساینس تحصیل می‌کنم.»

شبنم نورزی، عضوتیم ملی دختران رباتیک کشور می‌گوید: «می‌خواهم به جهان توانایی‌ها و استعداد دختران افغانستان را نمایش بدهم. شما به آنان فرصت بدهید. آنها هم می‌توانند ساینس دان ها، رهبران و همچنان انجنیران آینده باشند که تغیری در جامعه ایجاد کنند.»

با این حال فعالان حقوق زن به این باور اند که دختران افغان استعداد خوبی دارند، بناء اگر زمینه برای آنها آماده باشد می‌توانند پیشرفت‌های چشم گیری داشته باشند.

این دختران به حمایت مالی دولت قطر قرار است دوره تحصیلی خود را در امریکا شروع کنند. آنها امیدوار اند که بتوانند پس از ختم دوره تحصیلی برای بهبود وضعیت زنان در افغانستان کار کنند.

 

Trending

خروج از نسخه موبایل