خبرهای تازه

درخواست کمک مالی پنتاگون از کانگرس برای هیئت گفتگو کننده صلح طالبان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

وزارت دفاع امریکا از مجلس نمایندگان این کشور خواسته است که برای هیات گفتگو کننده گروه طالبان هزینه مالی در نظر بگیرد. 

شماری از رسانه‌های امریکایی گزارش داده اند که این درخواست شامل پرداخت مصارف حمل و نقل، خوراک، هزینه سکونت و دیگر خدمات به هییت گفت‌وگو کننده صلح طالبان بوده است.

درهمین حال وزارت دفاع امریکا تایید می‌ورزد که این درخواست را از بهر فراهم ساختن زمینه‌ گفت‌وگوهای صلح با طالبان انجام داده است.

ریبیکا ریباریچ، سخن‌گوی وزارت دفاع امریکا می‌گوید: “پنتاگون در تلاش، زمینه سازی برای فراهم کردن فرصت برای تسهیل گفتگو با حکومت افغانستان است تا راهی برای پایان جنگ پیدا کنند. اما تاهنوز هیچ وجوهی از جانب پناگون فراهم نشده است .امریکا مبتکران محلی را که در تلاش اند بین حکومت افغانستان و طالبان، خصومت ها علیه حکومت افغانستان و نیروهای اییتلاف متوقف شود، حمایت میکند.”  

با این حال، حکومت افغانستان تاهنوز در این باره واکنش نشان نداده است؛ اما گروه طالبان این گزارش را رد کرده و آن‌را تلاش برای بدنام ساختن این گروه دانسته است. 

هادی میران، یک تن آگاه سیاسی در این مورد اظهار میدارد: “این اقدام خلاف تعهدات واشنگتن با افغانستان است. این کار زمینه تقویت گروه طالبان را فراهم می‌سازد.”

از سویی هم، رویا رحمانی، سفیر افغانستان در واشنگتن هشدار می‌دهد که هر روند صلح که حمایت مردم افغانستان را در پی نداشته باشد، نتیجه مثبتی به دنبال نخواهد داشت.

خانم رحمانی بیان می‌دارد: “هیچ صلحی قرار نیست که درافغانستان بمیان بیاید وپایدار بمانید، درصورتی که حمایت مردم افغانستان را نداشته باشد.”

این درخواست در حالی صورت گرفته است که نظامیان افغان شدیدا به کمک مالی نیاز دارند. پیش‌تر، اداره دونالد ترمپ، بخشی از کمک مالی به نظامیان افغان را به ساخت دیوار مکسیکو ویژه ساخت. کمیتۀ تخفیف بودجه مجلس نماینده‌گان امریکا گفته است که در بودجۀ مبارزه جهانی علیه دهشت افگنی، مبلغ ۴.۵ میلیارد دالر به نیروهای امنیتی افغان اختصاص یافته است. از این میان ۱.۳ میلیارد دالر این پول برای مبارزه دربرابر داعش ویژه شده است. گروهی که پس از طالبان تهدید بزرگ در افغانستان دانسته شده است.

گزارشگر: شاهپور فرهمند

Trending

خروج از نسخه موبایل