Connect with us

رویداد های اخیر

درگیری‌ها میان نیروهای افغان و طالبان شدت یافته است

منتشر شده

در

(Last Updated On: ثور ۲۸, ۱۴۰۰)

مقام‌ها میگویند که در ۲۴ ساعت گذشته درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و طالبان در چندین ولایات کشور بشمول بغلان، هلمند وهرات شدت یافته است.

مقام‌های محلی بغلان میگوید که بامداد امروز (سه شنبه، ۲۸ ثور) طالبان از چهار استقامت بر شهر جدید ولسوالی بغلان مرکزی حملات تهاجمی شان را از سرگرفته اند.

مقام‌های محلی می افزایند که با کشته شدن ۲۵ طالب بشمول یک سرگروه آنان حملات تهاجمی شان به عقب زده شده اند.

نیروهای امنیتی و دفاعی کشور میگوید که از چند روز بدینسو مصروف عملیات تصفیوی در ولسوالی بغلان مرکزی استند.

فرماندهان نظامی بغلان میگویند که طالبان از خانه‌های مردم همچون سپر جنگی کار می گیرند و جاده‌ها را نیز ماین گذاری کرده اند.

از سوی هم طالبان گفته که در پی حملات هوایی نیروهای دولتی بر مراکز صحی در شهر قدیم ولسوالی بغلان مرکزی، یک بیمار کشته شده و بشمول دو پزشک ۸ تن از افراد ملکی زخم برداشته اند.

ریاست صحت عامه بغلان هرچند پیش از این گفته بود که مراکز صحی آنان در ساحات ناامن مسدود است اما در تازه ترین مورد، زخمی شدن یک پزشک را در نتیجه حملات هوایی نظامیان تایید کرده است.

نیروهای امنیتی در بغلان در این مورد چیزی نمی گویند.

در همین حال، وحید قتالی، والی هرات، می گوید که طالبان بر ولسوالی اوبه این ولایت حمله کردند که در پی آن سه طالب بشمول یک فرمانده شان کشته شدند.

قتالی گفته که طالبان مسلح یک پل را نیز در این ولسوالی تخریب کرده است.

والی هرات می افزاید که در بندر تورغندی نیز نیروهای امنیتی با کمین طالبان مواجه شدند که در پی آن یک افسر پولیس جان باخته است.

از سوی دیگر، زلمی کریمی، سخنگوی والی غور، میگوید که بامداد امروز یک تانک نیروهای امنیتی در جنوب شهر فیروز کوه با ماین کنار جاده برخورد کرده که در پی آن حمیدالله، آمر حوزه دوم این شهر با یک سرباز اش جان باخته و چهار تن دیگر دیگر زخم برداشته اند.

با این همه وزارت دفاع میگوید که یک تجمع طالبان را در شهر لشکرگاه ولایت هلمند هدف حملات هوایی قرار داده که در نتیجه آن ۱۴ طالب کشته شده و مقداری از سلاح و مهمات شان تخریب شده است.

این وزارت می افزاید که در یک حمله هوایی دیگر در ولسوالی نهر سراج این ولایت ۹ طالب بشمول مولوی رحمت الله، مشهور به الغازی، مسوول حملات و اخاذی طالبان را کشته اند.

این وزارت افزوده که الغازی “مسوول طراحی حملات موتر بم بالای نیرو های امنیتی در شاهراه ۶۰۱ بوده و در دو ماه گذشته ۴ حمله موتر بم را در این شاهراه و شاهراه نمبر یک ولسوالی یاد شده، انجام داده است.”

وزارت دفاع همچنان گفته که روز گذشته در اثر ضربات هوایی نیروهای افغان ۱۹ طالب بشمول سه شهروند پاکستانی در ساحه خواجه ناموسی ولسوالی  پشتون کوت ولایت فاریاب کشته شده اند.

این وزارت میگوید که چهار عضو برجسته طالبان نیز در میان کشته شدگان است.

در کنار این درگیری‌ها میان دو طرف در ولایات لغمان، لوگر و ننگرهار نیز گزارش شده که در نتیجه آن چندین تن کشته شده اند.

این درحالی است که روز گذشته جنرال سکات میلر، فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان گفته بود که احتمال افزایش خشونت‌ها توسط طالبان وجود دارد.

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!