اخبار ویژه

درگیری شدید میان ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه

Published

on

(Last Updated On: میزان ۶, ۱۳۹۹)

ترکیه پس از درگیری های شدید روز یکشنبه بین آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره باغ، از ارمستان خواست تا بلافاصله از آنچه خصومت با آذربایجان گفته است، دست بردارد.

ارمنستان که ادعا می کند آذربایجان حمله هوایی و توپخانه ای علیه این کشور آغاز کرده است، حکومت نظامی اعلام کرده و خواستار بسیج کامل جمعیت مردان شده است.

آذربایجان نیز گفته است که به گلوله باری ارمنی ها پاسخ داده است. با این حال هر دو طرف از کشته شدن غیرنظامیان خبر داده اند.

روسیه نیز روز یکشنبه وارد عمل شد و خواستار آتش‌بس فوری و آغاز گفتگو برای ایجاد ثبات در منطقه شد.

ارمنستان و آذربایجان بخشی از شوری سابق که در سال ۱۹۹۱ فروپاشید، بود و پس از آن همواره با هم بر سر منطقه مورد مناقشه درگیر بوده اند.

جامعه جهانی ناگورنو-قره باغ را بخشی از خاک آذربایجان می‌داند اما حالا این بخش توسط ارمن‌ها اداره میشود.

امروز درگیری شدید بین دو کشور به وقوع پیوست که گفته میشود از غیرنظامیان قربانی گرفته است.

وزارت دفاع ارمنستان گفته است که نیروهای این کشور دو بالگرد و سه هواپیمای بی سرنشین آذربایجان را سقوط داده است. به گفته وی درگیری حوالی ساعت ۴:۱۰ بامداد امروز به وقت محلی آغاز شد.

اما وزارت دفاع آذربایجان گفت که “با استفاده از تانک، موشک توپخانه، هواپیمای رزمی و هواپیماهای بدون سرنشین” ضد حمله برای سرکوب فعالیت های رزمی ارمنستان و اطمینان از امنیت مردم” را آغاز کرد.

این وزارت تایید کرده است که یک بالکرد آذربایجانی سقوط کرده اما به سرنشینان آن آسیبی نرسیده است.

حکمت حاجی‌یف، سخنگوی ریاست جمهوری آذربایجان، در بیانیه ای گفته است: “گزارش هایی در مورد کشته و زخمی شدن در میان غیرنظامیان و نظامیان وجود دارد.”

از سوی هم نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در اعلامیه ای گفته است: “دولت تصمیم گرفته است که حکومت نظامی و یک بسیج عمومی را اعلام کند،” و به شهروندانش گفته است: “برای دفاع از میهن مقدس ما آماده شوید.”

در همین حال، الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان در یک سخنرانی تلویزیونی به مردم گفت که “در نتیجه بمباران ارمنستان، تلفات نیروهای آذربایجانی و غیرنظامی وجود دارد.”

وی هشدار داد که کسانی که از تاکتیک های ارعاب علیه کشورش استفاده می کنند پشیمان خواهند شد، وی افزود که آذربایجان از سرزمین های خود دفاع می کند و ناگورنو-قره باغ به این کشور تعلق دارد.

الجزیره گزارش کرده است که مقام های ناگورنو-قره باغ نیز حکومت نظامی اعلامی کرده و به شهروندانش امر بسیج داده است. آرتاک بگلاریان ، مسوول این منطقه، گفته است “تلفات غیرنظامی” در میان مردم منطقه وجود دارد.

در همین حال، هولوزی آکار وزیر دفاع ترکیه به خبرگزاری آنادولو گفته است که “بزرگترین مانع صلح و ثبات در قفقاز موضع خصمانه ارمنستان است و باید بلافاصله از این خصومت که منطقه را به آتش خواهد کشید دست بردارد.”

آقای آکاز روز یک شنبه تاکید کرد: “ترکیه با تمام امکانات از باکو حمایت میکند.”

ارمنستان تا هنوز در این مورد واکنشی نشان نداده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل