تجارت

در پی گسترش ویرس کرونا، شرکت هوایی آریانا افغان با بحران اقتصادی رو به رو شده‌است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

سندهایی که در اختیار آریانانیوز قرار گرفته است نشان می‌دهند که این شرکت ۴۰درصد کارمندان اش را خانه‌نشین کرده و ۳۰درصد از معاش کارمندان دیگر خود کاسته است. 

برخی اعضای مجلس نماینده‌گان با انتقاد، بحران اقتصادی این شرکت را توجیه مسوولانه و قانونی برای تنقیص کارمندان نمی‌دانند و از حکومت می‌خواهند با پشتیبانی مالی، جلو ورشکستگی این شرکت دولتی و خانه‌نشینی کارمندان آن‌را بگیرد.

ویرس کرونا تنها شرکت‌ هوایی دولتی افغانستان را به زانو درآورده؛ رییس شرکت هوایی آریانا اما می‌گوید در سه ماه نخست ۲۰۲۰ این شرکت حدود ۷میلیون دالر به دلیل محدود شدن پروازها زیان مالی کرده و اکنون تلاش‌ها برای مدیریت بحران اقتصادی جریان دارد.

این سندها که در اختیار آریانانیوز قرار گرفته نشان می‌دهد که شرکت هوایی آریانا در پی بحران اقتصادی تصمیم به خانه‌نشین کردن ۴۰درصد کارمندان‌اش گرفته و در کنار آن، از معاش کارمندانی که سر کار می‌مانند، ۳۰درصد می‌کاهد.

عالم شاه ابراهیمی، رییس عمومی شرکت هوایی آریانا افغان، می گوید: “کارمندان ما کم می شود اما حداقل ۳۰ فیصد معاش شان را می‌پردازیم چون در بحران استیم و باید آنرا مدیریت کنیم و شرکت را نگذاریم ورشکست شود.”

تنقیص ۴۰ درصد کارمندان شرکت هوایی آریانا، با انتقادهایی نیز رو به رو شده؛ قانوان‌گذاران باور دارند که بحران اقتصادی شرکت توجیه قانونی و مسوولانه برای خانه‌نشین کردن کارمندان نیست، در شرایطی که بحران کرونا کمر اقتصاد مردم را شکسته و بسیاری ها دست و دهن اند.

سندها نشان می‌دهند، شرکت هوایی آریانا برای ایجاد شرکت هوایی باختر پیشنهاد فراهم‌آوری ۶میلیون دالر داده‌است. در حالی‌که خود شرکت آریانا در بحران اقتصادی است، انتقادهایی وجود دارد که حکومت به جای پشتیبانی مالی از آریانا، دنبال ساخت شرکت‌ هوایی دیگریست، با هزینه میلیون‌ها دالر.

شرکت هوایی آریانا در حالی از بحران اقتصادی نگران است و ‌شمار زیاد کارمندان‌اش را خانه‌نشین کرده که هنوزهم به پروازهای داخلی برای انتقال کارمندان دولت ادامه می‌دهد، پروازهای که نمی‌گذارد درآمد این شرکت متوقف شود، سوی دیگر هم که این شرکت سعی دارد پروازهایی را برای انتقال مواد حساس از دیگر کشورها به افغانستان انجام دهد. 

خواسته‌ها از حکومت هم این است که نهادهای دولتی و غیردولتی را پشتیبانی مالی کند؛ تا از یک‌سو بحران برخاسته از ویروس کرونا و در سوی دیگر احتمال قطع کمک‌های آمریکا و سازمان‌های جهانی، نهادها را زمین‌گیر نکند.

Trending

خروج از نسخه موبایل