خبرهای تازه

در چهار سال اخیر بیش از ۴۰ هزار غیرنظامی کشته و یا زخمی شده اند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

بیش از 40 هزار غیر نظامی در چهار سال اخیر در افغانستان کشته و یا زخمی شده اند.

مارک لوکاک، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد می گوید: “تلفات ملکی در بلند ترین سطح خودش هنوز باقی مانده است، تنها در چهار سال گذشته چهل هزار غیر نظامی در افغانستان کشته و زخمی شده است این بسیار خطرناک است. ما شاهد هستیم که شماری از افغان ها در چهل سال گذشته در جنگ زاده شده اند، در جنگ بزرگ شده اند و در جنگ مرده اند.”

کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می گوید: تلفات ملکی بیشتر از هرزمان دیگر اکنون در افغانستان بلند است و این بی امنی سبب شده است تا افغانها به کشور های دیگر پناهنده شوند.

فیلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می گوید: “خشونت و حالا خشک سالی، صدها هزار خانواده را در سراسر افغانستان متاثر ساخته است. فقر، تنگ دستی، نبود کار، نبود امنیت خوب چالش جدی حساب می شوند؛ وهمین مشکلات دست به دست هم داده 5.5 میلیون افغان از 40 سال به این سو کشور شان را ترک کرده اند.”

از سوی هم سازمان ملل متحد از کشور ها اروپایی می خواهد تا در مورد برگشت دادن افغانهای که پرونده های پناهنده گی آنان رد شده است، کمی بیشتر غور کنند.

آقای گراندی افزود: “ما از کشور های ایران و پاکستان که بیش از دو میلیون افغان در آنجا ها پناهنده است خواستیم که عودت کنندگان شان را به گونه قانونی و منظم همکاری کنند. همچنان با جامعه اروپا صحبت شده است تا پرونده های درخواست پناهنده گی افغان های که رد شده است، روی آنها یک بار دیگر غور کنند.”

حالا کمیشنری سازمان ملل برای 2.5 میلیون پناهنده ای که در کشور های منطقه باقی است تعهد دارد که در روند برگشت دواطلبانه با فراهم نمودن زمینه تحصیل و کار تلاش می کند تا اینها نیز با نفوس افغانستان در کشور مدغم شوند.

گزارشگر: علی اصغری

Trending

خروج از نسخه موبایل