خبرهای تازه

دنفورد: بدون حمایت پاکستان نمی توانیم در جنگ افغانستان برنده شویم

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

رییس ستاد مشترک ارتش امریکا می گوید: برای برقراری امنیت و ثبات در افغانستان نباید جدول های زمانی ساختگی تعیین شود بلکه واشنگتن باید حضور دوامدار داشته باشد.

جنرال جوزف دنفورد، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا گفته است: “ما در میانه این بررسی قرار داریم، این تنها یک بررسی راهبرد امریکا در قبال افغانستان نیست، بلکه در قبال آسیای جنوبی است. بنا بر این به باور من نیروهای اضافی برای نیروهای امنیتی افغان، آنها را رقابتی تر خواهد ساخت. برخی از ساحات است که نیروهای امنیتی افغان بطور کامل در جایگاهی که باید باشند، نیستند. نیروی هوایی افغان، توانایی آنها برای ادغام، ترکیب تسلیحات، سطح آموزش، تمامی این ساحات نیاز به کار بیشتر دارد.”

به گفته این جنرال ارشد امریکایی، تصمیم در مورد سربازان بیشتر به دنبال نهایی شدن راهبرد جدید اعلام خواهد شد. 

وی افزوده است: “هدف سربازان اضافی آموزش نیروهای امنیتی افغان است که مسوولیت امنیت را دارند و هر روز می جنگند. تصمیم وزیر دفاع متیس برای اتخاذ آن، در صورتی خواهد بود که ما راهبردی برای حمایت از آن داشته باشیم. به باور من، ما آنرا خواهیم داشت اما در ماه های پیش رو.”

اما پاکستان کشوری که متهم به حمایت از گروه های هراس افگن بر ضد افغانستان است، در کجای این راهبرد قرار دارد؟

رییس ستاد مشترک ارتش امریکا می گوید: “این راهبرد از دهلی نو تا تهران را در بر می گیرد. وقتی ما در مورد آسیای جنوبی سخن می زنیم یک عنصر اساسی راهبرد ما در منطقه باید پاکستان باشد. ما نمی توانیم در افغانستان موفق شویم و این را ظرف چند سال گذشته دیدیم، مگر اینکه در یک درجه بالا، همکاری از جانب پاکستان داشته باشیم.”

عنصری که آسیبی به این همکاری دانسته می شود، تعیین برنامه ی زمانی است.

دنفورد تصریح می نماید که “تعیین جدول های زمانی مصنوعی برای اطمینان افغان ها خوب نیست و همکاری ما با پاکستان را تضعیف می کند.اگر باور نداشته باشید که به مدت لازم برای ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان می باشید، سپس رفتار آنها و سطح همکاری متاثر می شود.”

جنرال دنفورد که پیشینه فرماندهی نیروهای امریکایی و ائتلاف در سال 2013 را دارد، هنگامی که امریکا یکصد و چهل هزار سرباز در افغانستان داشت، از تجارب آموخته شده سخن می زند و تاکید می کند که راه حل سیاسی در افغانستان در صورتی می تواند موفقانه باشد که رهبری آنرا افغانستان داشته باشد.

گزارشگر: فهیم نوری

Trending

خروج از نسخه موبایل