اخبار ساحوی

ده ها روستا نشین بخاطر فقر، رکود مالداری دهکده های شانرا ترک می کنند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

روستا نیشنان به گونه فزاینده دهکده های شان را ترک گفته ، به شهر ها پناه می برند.

شماری از نمایند گان مردمی در بامیان میگویند فقر و رکود مالداری سبب شده است که صد ها خانواده روستانشین ، خانه های شان را ترک کنند.

در همین حال وزیر احیا و انکشاف دهات در بامیان میگوید: برای زدودن بیکاری ۱۲۰ میلیون دالر هزینه میشود که زمینه کار را برای ۱۴ هزار تن فراهم خواهد کرد .

بامیان سرزمین کهن سال بودا ، اما هنوز دهکده های آن با مرکز از راه های دشوار گذر خامه گره خورده است. صد ها خانواده روستا نشین بامیانی در سال های پسین خانه های شان را ترک گفته اند زیرا رکود مالداری ، فقروبیکاری و نبود انرژی برق زندگی را بر انان ضیق کرده است.

احمد ناطقی باشنده بامیان میگوید ” صد ها خانواده قریه هایشان را ترک کرده و به شهر ها کوچیده اند بخاطر که امکانات زندگی در بامیان مهیا نیست”.

باشنده قریه دکاندار گفت ” بلی زیاد خانواده ها رفته اند بخاطر که مالداری کم است و این جا زندگی درست کرده نمیتوانیم”

وزیر احیا و انکشاف دهات در سفری به ولایت بامیان چند پروژه انکشافی شبکه های آبرسانی، بند برق آبی کوچک و سرک سازی را به بهره برداری سپرده و قول میدهد که با هزینه 120 میلیون دالر زمینه کار را برای 14 هزار تن در بامیان فراهم خواهد کرد .

نصیر احمد درانی وزیر احیا و انکشاف دهات میگوید ” قرار است که پروژه‌های انکشافی،۲۸۱شورای انکشافی مربوط ولسوالی‌های پنجاب و ورث ولایت بامیان به ارزش بیش از ۱۴۰میلیون افغانی مورد بازسازی، حفظ و مراقبت قرار بگیرد که با تکمیل این پروژه‌ها برای ۱۴۰۳۲تن زمینه‌های کاریابی کوتاه مدت مساعد می‌شود”.

وزیر احیا و انکشاف دهات میگوید: تا ماه میزان ۱۳۹۳روی هر روستا نشین در بامیان ۸۱ دالر سرمایه گذاری شده بود در حالی که تنها از شروع سال مالی ۱۳۹۴ تاکنون به تعداد ۷۴۵ پروژه انکشافی به ارزش ۱۴ اعشاریه ۹ میلیون دالر تکمیل شده و میزان سرمایه گزاری روی شهروندان بامیان از ۸۱ دالر به ۱۱۵ دالر افزایش یافته است.

گزارشگر: فرشاد صالح

Trending

خروج از نسخه موبایل