خبرهای تازه

دور تازه مذاکرات رسمی صلح میان نماینده گان طالبان وامریکا در دوحه 

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان می گوید که ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی این گروه با زلمی خلیلزاد و وزیر خارجه قطر روی برخی مسایل مهم، از جمله نتایج مذاکرات و گامهای بعدی در روند صلح، گفت ‌و گو کرده اند. درهمین حال  برخی منابع آگاه از مذاکرات دوحه می گویند که این گفت ‌و گوها به مرحله حساس و نهایی نزدیک شده است. 

از سویی هم فرستاده دایمی سازمان همکاری های اسلامی در افغانستان، از طرف های سیاسی افغان میخواهد که از فضای موجود برای ختم خشونت ها در کشور استفاده کنند. 

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان از آغاز دور دیگری از مذاکرات رسمی میان نماینده گان این گروه و ایالات متحده آمریکا خبر داده است. اینبار اما با میزبانی وزیر خارجه قطر! 

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، با گذاشتن پیامی در صفحه تویترش نوشته است که اعضای هیات مذاکره کننده این گروه، بشمول ملا برادر، با زلمی خلیل‌زاد، و وزیر خارجه قطر دیدار و روی برخی مسایل مهم، از جمله نتایج مذاکرات و گام های بعدی، بحث کرده اند. 

منابع آگاه از گفت‌وگوهای دوحه از وارد شدن مذاکرات میان آمریکا و طالبان به یک مرحله حساس و نهایی خبر میدهند و می گویند که وزیر خارجه قطر برای حل موارد اختلافی میان دوطرف پادرمیانی میکند. 

خلیل صافی، رییس مرکز صلح افغانستان، میگوید: “مذاکرات وارد مرحله حساس و نهایی شده است. کاهش خشونت ها یک هفته پیش از امضای توافق نامه برقرار می شود و تا هنگام شروع مذاکرات میان افغانی تمدید میشود.” 

دراین میان فرستاده ویژه سازمان همکاری های اسلامی، از آماده گی این سازمان برای تسهیل روند گفت‌ و گوهای میان افغانی خبر میدهد. گفت‌ و گوهابی که احتمالا ده روز پیش از امضای توافق نامه صلح میان آمریکا و طالبان شروع خواهد شد. 

حسین اونی بوتسالی، فرستاده دایمی سازمان همکاری های اسلامی در افغانستان، میگوید: “من امیدوارم که کل مردم افغانستان، بشمول تنظیم های سیاسی و حکومت متحد شوند و برای مذاکرات میان افغانی آماده شوند، ما آماده ایم که این روند را تسهیل کنیم.” 

به گفته منابع، شامل ساختن برخی خواسته های حکومت افغانستان بالای طالبان و نیز قطع روابط طالبان با گروه های دیگر، از جلمه موارد اختلافاتی هستند که این گفتگوها را با تاخیر روبرو ساخته است. 

گزارشگر: شاهپور فرهمند

Trending

خروج از نسخه موبایل