خبرهای تازه

دوستم از احتمال اعلام حکومت موازی در افغانستان سخن میگوید

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

جنرال دوستم، هشدار میدهد که در صورت بر سر کار آمدن حکومت تقلبی، آنها نیز حکومت موازی را اعلام خواهند کرد.

همزمان با این چهره های مدنی و سیاسی می‌گویند که هیچ نظامی به جز از حکومت انتخاباتی مردم بر وضعیت افغانستان سازگار نیست و دسته های انتخاباتی منتظر اعلام نتایج انتخابات شفاف و به موقع از سوی کمیسیون انتخابات باشند.

چهره‌ های اصلی انتخابات، اشرف غنی، رییس جمهوری برحال، و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت، هستند.

آقای دوستم که معاون اول آقای غنی در دولت است، از همان ابتدای شکل‌گیری حکومت وحدت ملی با رییس جمهور ناسازگار بوده است. وی در این دوره از آقای عبدالله حمایت کرده است.

آقای دوستم در مراسمی که برای بزرگداشت ظهیرالدین محمد بابر، بنیانگذار سلطنت بابریان در شهر شمالی شبرغان برگزار شده بود گفت حتی اگر کشته هم شود حاضر به پذیرفتن نتایج  تقلبی نخواهد بود.

عبدالرشید دوستم معاون نسخت رییس جمهور میگوید: “اگر حکومت تقلبی اعلان شد، ما هم حکومت بالمثل اعلان کده میمانیم.”

دسته انتخاباتی دولت ساز تا اینجا از کار کمیسیون های انتخاباتی راضی به نظر می رسد؛ اما سخنگوی آقای دوستم می گوید که رفتارهای کمیسیون انتخاباتی بر مبنای قانون نیست.

بشیر احمد تهینج، سخنگوی جنبش ملی افغانستان به رهبری دوستم، میگوید: “در مورد سه صد هزار رای که بسیار قابل توجه بود، انتقاد کردیم، انتقاد ما ره نادیده گرفتند و یک طرف ره برنده اعلان کردند.”

بارها میان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شماری از چهره  های با نفوذ سیاسی گپ حکومت موقت و ائتلافی رد و بدل شده است، اما برای افغانستان تنها انتخاباتیکه نتیجه آن برخاسته از آرای مردم باشد پذیرفتنی است.

عزیز رفیعی، رییس مجتمع نهاد های جامعه مدنی، میگوید: “برای یک نظام مشروع، هیچ راهی جز انتخابات وجود ندارد.”

هزاران شکایت استینافی از نتایج ابتدایی انتخابات افغانستان ثبت شده است. کمیسیون مستقل انتخابات در اول ماه جدی نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد که به اساس این نتایج، محمد اشرف غنی، با اخذ بیش از پنجاه درصد آرا در صدر و عبدالله عبدالله، رقیب نزدیک به اشرف غنی در مقام دوم قرار گرفت.

Trending

خروج از نسخه موبایل